Prowadzący działalność gospodarczą często korzystają z podwykonawców – osób na tzw. samozatrudnieniu. Jest to wygodna forma i dla zakładu pracy, i dla samozatrudnionego. Daje niezależność, wyższe wynagrodzenie, a często również oszczędności (ZUS i podatki). Osoby na samozatrudnieniu często piastują odpowiedzialne funkcje. Naturalne jest zatem, że podpisują umowy na świadczenie przez siebie usług, które mają jednocześnie chronić zakład zatrudniający i samozatrudnionego. Z umów tych wynika, że samozatrudniony związany jest zakazem konkurencji. W razie rozwiązania umowy i nieświadczenia usług otrzymuje od zakładu pracy określone odszkodowanie.
Pojawiają się jednak pytania. Czy odszkodowanie to może być dla pracodawcy angażującego samozatrudnionego kosztem uzyskania przychodów? Czy samozatrudniony otrzymujący odszkodowanie powinien potraktować je jako świadczenie usług i wystawić fakturę? Czy jeśli wystawi fakturę, to nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego?
Przeczytaj cały artykuł w serwisie płatnym