Tak orzekł WSA w Poznaniu w wyroku z 9 kwietnia 2008 r. (I SA/Po 14/08).

Spółka wystąpiła o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT). Pytała, czy odszkodowanie orzeczone wyrokiem sądu okręgowego, otrzymane od Skarbu Państwa w związku ze stwierdzeniem nieważności decyzji administracyjnej, jest zwolnione od podatku dochodowego. Zdaniem spółki odszkodowanie takie nie jest opodatkowane, ale nie na podstawie ustawy o CIT, tylko ustawy o PIT. To w tej ustawie znajduje się przepis, w myśl którego taki dochód korzysta ze zwolnienia. Spółka podkreślała, że różnica między uregulowaniami zawartymi w ustawach narusza zasady konstytucyjne, w tym zasadę równości podmiotów.

Jej stanowiska nie podzieliły organy podatkowe. Twierdziły, że przepisy ustawy o CIT nie przewidują takiego zwolnienia, a ustawa wiąże organy administracji. Spółka zaskarżyła decyzję do sądu. Zarzuciła w skardze naruszenie konstytucji. Podkreślała również, że odszkodowanie to naprawienie szkody, a nie wzbogacenie.

Sąd oddalił jednak skargę. Zgodził się jedynie z tym, że istnieją podstawy uzasadniające wątpliwości co do opodatkowania odszkodowania. Zarówno organy administracji, jak i sądy są jednak związane ustawą. Zwolnień przedmiotowych nie można traktować rozszerzająco. A tym bardziej tworzyć przepisu, którego nie ma w ustawie.

Sąd zgodził się z organami podatkowymi, że przepisy konstytucji nie zostały naruszone. Gwarantują one, że każdy podmiot jest równo traktowany w świetle obowiązujących przepisów. Zwolnień podatkowych nie można jednak wywodzić wprost z konstytucji. Nie można z tego tylko powodu, że ustawodawca wprowadził określone zwolnienie w stosunku do osób fizycznych, rozciągać go również na osoby prawne.

Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Wyrok WSA potwierdza pośrednio, że wykładnia prawa podatkowego powinna opierać się m.in. na literalnym brzmieniu przepisów ustawy. Nie powinna mieć charakteru rozszerzającego. W prawie podatkowym nie powinno też stosować się analogii. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że wszyscy są równi wobec prawa oraz że wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Regulacja ta nie jest jednak naruszona, jeśli wolą ustawodawcy wyrażoną w przepisach ustawy było wyłączenie spod opodatkowania tylko jednej grupy podatników, przy opodatkowaniu takiego samego zdarzenia w innej grupie. W omawianym przypadku zwolnieni z opodatkowania są wyłącznie podatnicy podlegający ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych takich regulacji nie ma.

W obecnym stanie prawnym zwolnienie z opodatkowania odszkodowania otrzymanego przez osobę prawną od Skarbu Państwa, w związku ze stwierdzeniem nieważności decyzji administracyjnej, nie jest możliwe. Powoływanie się przez osobę prawną na fakt istnienia takiego zwolnienia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz regulacje o równości wobec prawa zawarte w konstytucji sąd uznał za bezzasadne. Należy zgodzić się ze stanowiskiem WSA, że zarówno sądy, jaki i organy administracji związane są ustawą. Gdyby wolą ustawodawcy było wprowadzenie omawianego zwolnienia także do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to zgodnie z art. 217 konstytucji powinno to znaleźć odzwierciedlenie w jej przepisach.