Takie stanowisko zajął w wiążącej interpretacji podatkowej naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie (nr USIII/443/VAT /511/29/07E) i dodał, że fakturę wystawia się w takim wypadku najpóźniej siódmego dnia od zapłaty, a dotyczy to również otrzymanych od klientów zaliczek.
Dyrektor odpowiadał na pytanie biura podróży, które przed ostatecznym wykupem wycieczki czy wczasów otrzy- muje od klientów zaliczki bądź przedpłaty i wystawia na nie faktury VAT (jeśli są osobami fizycznymi, robi to tylko na ich żądanie). Podatnik chciał się dowiedzieć, czy faktury te powinny obejmować pełną wartość imprezy czy tylko ową zaliczkę, oraz czy może wystawić je dopiero w terminie siedmiu dni od zakończenia imprezy. Wyjaśniał, że nie posiada własnej bazy turystycznej. Nie wykonuje żadnych świadczeń dla tzw. bezpośredniej korzyści turystów we własnym zakresie, lecz nabywa je od innych podatników. Opłaty od klientów, w wysokości do 90 proc. ostatecznej ceny imprezy, pobierane są dwa miesiące przed terminem rozpoczęcia imprezy lub wcześniej. Pozostałe 10 proc. płacone jest tuż przed jej rozpoczęciem.
Naczelnik łódzkiego urzędu stwierdził, że podatnik, który pobiera marżę od usług turystycznych, gdy otrzyma część lub całość zapłaty, ma obowiązek wystawienia faktury podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Osobom fizycznym natomiast, które nie prowadzą takiej działalności, powinien wystawić fakturę tylko, gdy tego zażądają. Faktury VAT-MARŻA, dokumentujące otrzymanie zaliczki na poczet usługi turystycznej, powinny zawierać jedynie kwotę otrzymanej zaliczki brutto, bez wskazania kwoty i stawki podatku. Należy je wystawić nie później niż siódmego dnia od daty otrzymania całości lub części należności od nabywcy usługi. Jednak samo wystawienie takiego dokumentu nie powoduje jeszcze powstania obowiązku podatkowego.
Naczelnik przypomniał, że co do zasady, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli powinny być one potwierdzone fakturą, powstaje on z chwilą wystawienia tego dokumentu, nie później jednak niż w siódmym dniu od wydania towaru bądź usługi.
Przewidziano jednak wyjątki od tej zasady, które wskazane są w rozporządzeniu ministra finansów, wykonawczym do ustawy o VAT z 27 kwietnia 2004 r. Jeden z nich dotyczy właśnie usług turystycznych. Według § 3 pkt 1 rozporządzenia obowiązek podatkowy w stosunku do nich powstaje dopiero z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od wykonania usługi.
Jest to regulacja szczególna w stosunku do przepisu art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, który stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje już z chwilą otrzymania tej części.
Autor interpretacji wyjaśnił również, że jeżeli klient nie zażąda wystawienia faktury na potwierdzenie dokonanej wpłaty, to tzw. faktury VAT-MARŻA, obejmującej pełną wartość imprezy, biuro podróży po prostu mu nie wystawia (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).