Jednak w zeznaniu rocznym pracownik może i tak uwzględnić tylko koszty do wysokości rocznego limitu (w 2007 r. 1953,23 zł).

- Pracownik ma dwie umowy o pracę w naszej firmie. Przy rozliczaniu wynagrodzeń stosowaliśmy koszty uzyskania przychodów do każdej umowy. Ale urząd skarbowy je zakwestionował, mimo że na naliczanie podwójnych kosztów zgodziło się wcześniej Ministerstwo Finansów. Czy urząd ma rację? - pyta czytelniczka DF.

Wydaje się, że nie, tym bardziej że zarówno Ministerstwo Finansów, jak i inne urzędy w interpretacjach jednoznacznie twierdzą, że pracownikowi przysługują koszty od każdej umowy.

Czy można mieć dwa etaty u jednego szefa? Tak, byle na drugim robić co innego niż na pierwszym. Potwierdził to przykładowo Sąd Najwyższy w wyroku z 13 marca 1997 r. (I PKN 43/97), w którym czytamy: "z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju, pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy (...) wyjątkiem od zasady ogólnej jest dopuszczenie możliwości zawierania odrębnych umów o pracę między tymi samymi podmiotami (istnienia między nimi więcej niż jednego stosunku pracy), jeżeli ich przedmiotem ma być praca innego rodzaju niż wcześniej umówiona (wynikająca z wcześniej nawiązanej umowy o pracę)".

Także w piśmie Ministerstwa Gospodarki i Pracy z 5 sierpnia 2005 r. (PP-I-079-358/TW/05) czytamy: "zakaz zawierania z własnym pracownikiem dodatkowych umów o pracę na pracę tego samego rodzaju, jaką pracownik wykonuje w ramach podstawowej umowy o pracę, podyktowany jest ograniczeniami związanymi z zatrudnianiem pracowników w godzinach nadliczbowych. (...) Natomiast zawarcie przez pracownika już zatrudnionego u pracodawcy odrębnej umowy o świadczenie pracy innego rodzaju jest dopuszczalne". Więcej na ten temat pisaliśmy w DF z 4 stycznia 2006 r.

Wynagrodzenie pracownika obniża się o zryczałtowane koszty jego uzyskania. O zasadach ich naliczania mówi art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej updof. W 2007 r. koszty ze stosunku pracy wynoszą:

¦ 108,50 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1302 zł, ¦ dla wieloetatowców maksymalnie 1953,23 zł rocznie, ¦ jeśli pracownik mieszka poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i nie otrzymuje dodatku za rozłąkę - 135,63 zł miesięcznie, a za rok podatkowy maksymalnie 1627,56 zł, ¦ dla wieloetatowców, którzy mieszkają poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy (i nie otrzymują dodatku za rozłąkę), maksymalnie 2441,54 zł rocznie.

Jeżeli roczne koszty są niższe od nakładów na dojazd do pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, można je wykazać (w zeznaniu rocznym) w wysokości faktycznie poniesionych wydatków. Muszą one być udokumentowane imiennymi biletami okresowymi.

Pracownik nie wykaże podwyższonych kosztów za dojazd, jeśli pracodawca mu je zwrócił (chyba że wykazał przychód z tego tytułu).

Czy osobie zatrudnionej w jednej firmie na dwóch etatach przysługują odrębne koszty z każdej umowy? Art. 22 ust. 2 updof, podając podstawowe koszty, mówi o przychodach z tytułu jednego stosunku pracy. Jeśli mamy więcej etatów, przepisy wprowadzają limit roczny. Tak więc jeden etat - pojedyncze koszty, dwa etaty - podwójne, ale z rocznym ograniczeniem.

Większe wątpliwości można było mieć jeszcze w ubiegłym roku, kiedy art. 22 ust. 2 updof mówił o przychodach "od jednego zakładu pracy" i określał zryczałtowane koszty niezależnie od tego, ile stosunków pracy wiąże pracownika z pracodawcą. Ale organy podatkowe nie miały obiekcji.

Jak czytamy w piśmie Ministerstwa Finansów z 29 kwietnia 2005 r. (PB5/MC-033-50-736/05): "pracownikowi przysługują odrębne koszty uzyskania przychodów od przychodów z każdego stosunku pracy (stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej), a co za tym idzie, prawdziwe jest twierdzenie, że "w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie umowy, przy obliczaniu zaliczki na podatek zakład pracy jest zobowiązany uwzględnić koszty uzyskania od obydwu stosunków w pełnej wysokości, bez względu na przekroczenie limitu rocznego"".

Do tego stanowiska stosują się też urzędy skarbowe. Przykładowo Urząd Skarbowy w Nysie w interpretacji z 23 lutego br. (PDB/415-28/AR/07) dotyczącej rozliczenia za ubiegły rok stwierdził: "pracownikowi, który zawarł z jednym zakładem pracy kilka umów o pracę, przysługują koszty uzyskania tak, jak z każdego odrębnego zakładu pracy".

Podobnie uważają: Urząd Skarbowy w Jaśle (interpretacja z 25 lipca 2006 r., PD-415/32/06), Izba Skarbowa w Poznaniu (interpretacja z 30 czerwca 2005 r., BD-F/415-22/05/p) oraz Urząd Skarbowy w Wejherowie (interpretacja z 20 lutego 2006 r., PB/OPD/415-59/05/EC).

Miejmy nadzieję, że te jednolite interpretacje organów podatkowych będą ważnym argumentem w sporze czytelniczki z jej urzędem.

Dodatkowe koszty naliczamy też, jeśli pracownik, oprócz etatu, podpisał z firmą inną umowę (zlecenie, o dzieło). Również wtedy, gdy pełni funkcję członka zarządu albo rady nadzorczej. Są to bowiem odrębne źródła przychodów. Potwierdził to Urząd Skarbowy w Tychach w interpretacji z 3 marca 2006 r. (US.PD/pł/415/T-5/3/06): "Przy zatrudnieniu u jednego pracodawcy koszty uzyskania przychodu z wynagrodzenia za pracę i z tytułu pełnionej funkcji prezesa zarządu są naliczane odrębnie dla każdego ze źródeł przychodów".

Także Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna w interpretacji z 6 lipca br. (USI-3/415/19/2007) podkreślił: "Limity przewidziane dla kosztów uzyskania przychodów z tytułu udziału w organach stanowiących osób prawnych nie kumulują się z limitami przewidzianymi dla kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy".

Oczywiście przy innych źródłach przychodu koszty naliczamy na innych zasadach, np. przy umowie zlecenia wynoszą 20 proc. przychodu.

Podwójne koszty przysługują oczywiście także wtedy, gdy pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (wyrok NSA z 15 listopada 1995 r., SA/Sz1399/95).