[b]Tak orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 18 lipca 2007 r. (sygn. C 277/05)[/b]
Sprawa trafiła przed ETS w związku z postępowaniem toczącym się przed sądem francuskim po kontroli podatkowej przeprowadzonej w jednym z hoteli świadczących także usługi zdrowotne. Nakazała ona odprowadzić VAT od zadatków, które zatrzymywał on w związku z rezygnacją klientów.
Występujący przed ETS rzecznik generalny twierdził, że od zatrzymywanych zadatków powinien być pobierany VAT. Argumentował, że w rzeczywistości hotel świadczył usługi. Musiał przecież zagwarantować klientom pokój i zabiegi. Zdaniem rzecznika już sama rezerwacja powodowała powstanie korzyści po stronie klienta. Jednocześnie pobierana była za nią zapłata. To wystarczy, aby czynności te uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu dyrektywy regulującej podatek od towarów i usług.
Podstawowe pytanie, na które musiał odpowiedzieć sąd, to ustalenie, czy utrata zadatku to świadczenie wzajemne, czy też zryczałtowane odszkodowanie.
Trybunał nie zgodził się z argumentami rzecznika. Wskazał, że[b] obowiązek dokonania rezerwacji wynika z samej umowy zakwaterowania, a nie z zapłaty zadatku. Nie ma więc bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem.
Zdaniem ETS celem zadatków funkcjonujących w sektorze hotelarskim jest nakłonienie do wykonania umowy oraz ewentualne odszkodowanie ryczałtowe. Takie odszkodowanie nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie ani części podstawy opodatkowania VAT. Nie zmienia tego fakt, że wartość szkody nie jest równa kwocie zadatku.
Jest to bowiem normalna konsekwencja ustalenia odszkodowania w formie zryczałtowanej.[/b]
[ramka]
To bardzo ważny wyrok, także dla polskich podatników. Potwierdza, że w obrocie gospodarczym występują różnego rodzaju świadczenia odszkodowawcze, które nie powinny podlegać VAT. Co więcej, Trybunał potwierdził, że określone w zryczałtowany sposób odszkodowanie może przewyższać wysokość szkody. Tymczasem od momentu wejścia w życie nowej ustawy o VAT polskie organy podatkowe próbują opodatkować prawie wszystkie operacje gospodarcze. Powołują się przy tym na bardzo szeroką definicję usługi. Teraz nie powinno już być wątpliwości, że zatrzymany przez firmę zadatek nie podlega opodatkowaniu VAT, jeśli z postanowień umowy wyraźnie wynika, że ma charakter odszkodowania. ¦[/ramka]
[ramka]
Z tym orzeczeniem warto się zapoznać przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, potwierdza ono, że [b]kary umowne, w szczególności zatrzymywane zadatki, nie podlegają opodatkowaniu VAT[/b].
Po drugie, wyrok jest szczególnie istotny dla firm działających w branży turystycznej. Na jego podstawie [b]przedsiębiorstwa takie mogą traktować zatrzymywane zadatki nie jako wynagrodzenie za usługi, ale jako rodzaj odszkodowania, które nie podlega opodatkowaniu VAT[/b]. Co prawda ustawa o VAT każe opodatkować zadatek w momencie jego otrzymania, ale podatnik powinien mieć prawo do skorygowania swoich rozliczeń, gdy się okaże, że klient rezygnuje z jego usług. [/ramka]