[b]– We wrześniu 2009 r. nabyliśmy od producenta wyświetlacz LED. W styczniu 2010 r. wyświetlacz został zamontowany na budynku siedziby firmy jako elektroniczna tablica reklamowa. Fakturę za montaż wystawiła firma zewnętrzna. Czy można było amortyzację wyświetlacza rozpocząć w październiku 2009 r.? Jak ustalić jego wartość początkową?[/b] – pyta czytelnik .

Firma nie powinna rozpoczynać amortyzacji w 2009 r. Wyświetlacz LED należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych dopiero w styczniu 2010 r.

Przypomnijmy, że składniki majątku będące środkami trwałymi wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.

[b]O momencie przekazania środka trwałego do używania decyduje w tej sytuacji data zainstalowania wyświetlacza LED na budynku firmy, podłączenia go do instalacji elektrycznej i konfiguracji oprogramowania tak, aby możliwe było wyświetlanie reklam lub innych komunikatów.

To w tym momencie wyświetlacz LED stał się kompletny i zdatny do używania, a jest to warunek uznania go za środek trwały. [/b]

[srodtytul]Montaż zwiększa wartość...[/srodtytul]

Wartość początkową wyświetlacza będą tworzyć zarówno wydatki na jego zakup z września 2009 r., jak i wydatki na montaż poniesione w styczniu 2010 r. Art. 22g ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link] i art. 16g ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] mówią, że w razie kupna (odpłatne nabycie) za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyjmuje się cenę nabycia. Nie wolno jej pomylić z kwotą, jaką otrzymał zbywca wyświetlacza LED.

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną producentowi lub sprzedawcy wyświetlacza LED, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, takie jak koszty montażu wyświetlacza.

Zawarcie osobnej umowy na zakup wyświetlacza oraz na jego montaż zazwyczaj nie ma wpływu na procedurę korzystania z amortyzacji. Nawet duży upływ czasu między realizacją tych umów nie jest uzasadnieniem pominięcia kosztów montażu przy ustalaniu wartości początkowej wyświetlacza.

Konieczność takiego postępowania potwierdza wyrok [b]Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 6 października 2006 r. (SA/Gd 661/ 05)[/b]. Sąd oceniał zakup wyświetlacza w celu uruchomienia zewnętrznej informacji świetlnej o hotelu.

Pomimo różnych dat zakupu wyświetlacza LED i jego montażu sąd uznał za niewątpliwe, że całość tych wydatków stanowi jedną inwestycję. Natomiast podatnicy błędnie przyjęli, że data zakupu wyświetlacza jest datą przekazania tego środka trwałego do używania, mimo że bez montażu zewnętrznego wyświetlacz nie jest gotowy i zdatny do używania na potrzeby firmy.

Sąd uznał, że dopiero z chwilą zamontowania reklamy LED urządzenie to jest zdatne do użytku i może spełniać funkcje informacyjne, reklamowe lub promocyjne, dla których realizacji zostało zakupione.

Z tą chwilą wyświetlacz LED może być faktycznie wykorzystany do prowadzenia działalności gospodarczej i w konsekwencji uznany za środek trwały. Dlatego ustalając wartość początkową środka trwałego, należy zsumować wydatki na zakup wyświetlacza LED i na jego montaż.

[srodtytul]...instalacja nie zawsze[/srodtytul]

Istnieje możliwość, że wydatki na instalację do powieszenia wyświetlacza LED nie będą składnikiem jego wartości początkowej. Instalacja niezbędna do montażu wyświetlacza na zewnątrz firmy może mieć bowiem charakter uniwersalny: będzie mogła być wykorzystana nie tylko do instalacji konkretnej reklamy LED, ale wielu innych reklam tego typu.

Zwłaszcza gdy firma przewiduje zakupy kolejnych reklam i wymianę starszych modeli tablic LED na nowsze, nie powinno się wydatków na taką uniwersalną instalację traktować jako elementu wartości początkowej konkretnego wyświetlacza LED lub telebimu.

[i]Autor jest współpracownikiem kancelarii welsyng.pl[/i]