Są one bowiem związane z prowadzoną działalnością. Zdaniem sądów to wystarczy, aby nie odprowadzać podatku.

Przypomnijmy – z art. 7 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link] wynika, że opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli przy ich nabyciu można było odliczyć podatek naliczony. Nie dotyczy to tylko drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Sądy, interpretując ten przepis, nie mają wątpliwości – [b]opodatkowane są tylko te gratisowe towary, które są przekazywane na cele niezwiązane z działalnością.[/b]

Tak wynika np. z [b]wyroku siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08).[/b]

[srodtytul]Ważny jest cel[/srodtytul]

Potwierdzają to też wojewódzkie sądy administracyjne.

Przyjrzyjmy się np. [b]orzeczeniu warszawskiego WSA z 27 maja 2009 r. (III SA/Wa 3377/08)[/b], który uchylił interpretację fiskusa. Wystąpiła o nią spółka prowadząca sieć kawiarni.

Opracowała ona program lojalnościowy dla klientów, w ramach którego gościom przyznaje się punkty zbierane na kartach magnetycznych. Ich liczba zależy od wartości zakupów. Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów można je wymienić na nagrody. Są to m.in. towary do sprzedawania w kawiarniach (kanapki, ciastka, napoje), a także inne, np. koszulki z logo lokalu. Te drugie klient zamawia na specjalnym formularzu i otrzymuje pocztą.

Spółka zapytała fiskusa, czy powinna obciążać nagrody VAT. Jej zdaniem nie trzeba tego robić. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z przedsiębiorstwem.

Tymczasem celem programu lojalnościowego jest promocja kawiarni i zachęcenie do korzystania z ich usług. Konsekwencją ma być zwiększenie sprzedaży. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że przekazywanie nagród jest związane z działalnością spółki. Nie jest to też darowizna, gdyż warunkiem otrzymania prezentu jest dokonanie zakupów za określoną kwotę.

Warszawska Izba Skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Podkreśliła, że opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towaru, jeśli przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu (chyba że jest to tzw. prezent o małej wartości). Wyłączenie takich nagród z VAT naruszałoby zasadę powszechności i neutralności opodatkowania. Tak też wynika z dyrektywy VAT.

Sąd stanął jednak po stronie spółki. Powołał się na [b]wyrok siedmiu sędziów NSA z 23 marca 2009 r., w którym stwierdzono, że nieodpłatne przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów. Nie może więc być opodatkowane.[/b]

Wprawdzie fiskus odwołuje się do dyrektywy, [b]ale nie wolno używać unijnych przepisów przeciwko podatnikowi w sytuacji, gdy państwo nieprawidłowo je implementowało.[/b]

[srodtytul]Zawsze będzie VAT[/srodtytul]

Fiskus nie daje jednak za wygraną. Odwołuje się do dyrektywy i argumentuje, że opodatkowane są wszystkie nieodpłatne przekazania.

Urzędników nie przekonał nawet wyrok siedmiu sędziów NSA, o czym świadczy chociażby wydana już po nim interpretacja [b]Izby Skarbowej w Warszawie z 20 maja 2009 r. (IPPP1-443-266/09-2/PR).[/b]

Czytamy w niej, że rozdanie za darmo towarów jest opodatkowane niezależnie od tego, czy miało miejsce w ramach działalności czy też nie.

Podobne wnioski można wyciągnąć z późniejszych [b]interpretacji, np. warszawskiej Izby Skarbowej z 29 października 2009 r. (IPPP1-443-772/09-2/BS). [/b]

Chodziło o rozliczenie akcji promocyjnych, takich jak sprzedaż premiowa, programy lojalnościowe, konkursy. W ramach tych działań spółka przekazuje nagrody.

Przekazuje także upominki w czasie akcji reklamowych, np. na targach, konferencjach. Wydawane towary są z reguły zaopatrzone w logo firmy lub jej marek. Spółka odlicza VAT przy ich nabyciu bądź wytworzeniu.

Czy musi go odprowadzać przy ich przekazaniu? We wniosku o interpretację argumentowała, że nie. Jej zdaniem akcje mające na celu wsparcie sprzedaży oraz budowanie wizerunku i pozycji rynkowej są związane z przedsiębiorstwem. Przekazane towary nie są więc opodatkowane.

W odpowiedzi przeczytała jednak:

„nieodpłatne przekazanie przez spółkę towarów stanowiących nagrody (upominki) w ramach akcji ukierunkowanych na wsparcie sprzedaży w perspektywie długookresowej oraz budowanie wizerunku i pozycji spółki w przypadku, gdy przy ich nabyciu lub wytworzeniu wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu”.

[ramka][b]Na razie nic się nie zmienia[/b]

[b]W projekcie nowelizacji ustawy o VAT Ministerstwo Finansów proponuje, aby nieodpłatne przekazania były opodatkowane także wtedy, gdy są związane z działalnością. Czyli planuje zapisać w ustawie to, co twierdzi w interpretacjach.[/b]

VAT trzeba więc byłoby naliczać od wszystkich prezentów, niezależnie od tego, czy akcja rozdawania upominków jest związana z przedsiębiorstwem (z wyjątkiem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek).

Nie zanosi się jednak na to, aby propozycje te szybko zostały uchwalone.

Przedsiębiorcy nadal więc będą wygrywać z fiskusem w sądach. [/ramka]