Dokapitalizowanie spółki może być schematem podatkowym

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej poprzez wniesienie środków pieniężnych to dosyć powszechna w obrocie gospodarczym czynność, która może wiązać się z obowiązkiem jej zaraportowania.

Aktualizacja: 05.09.2021 02:00 Publikacja: 04.09.2021 21:15

Księgowy

Księgowy

Foto: Adobe Stock

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej poprzez wniesienie środków pieniężnych to dosyć powszechna w obrocie gospodarczym czynność, która wywołuje określone skutki podatkowe. Mając na uwadze, że taki sposób dokapitalizowania podatnika może zostać przeprowadzony na różne sposoby z różnymi skutkami podatkowymi, należy się zastanowić nad obowiązkiem zaraportowania takiej czynności jako schematu podatkowego.

Raportowanie, na podstawie rozdziału 11a ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), dotyczy uzgodnień (mających lub mogących mieć wpływ na obowiązek podatkowy lub będących czynnościami, których co najmniej jedna strona jest podatnikiem) spełniających wskazane w ustawie kryteria. Kryteria te są inne dla schematów transgranicznych (obowiązek ich raportowania wynika z unijnej dyrektywy DAC6) i inne dla schematów krajowych (nieobjętych tą dyrektywą). Raportowaniu podlegają informacje dotyczące schematu, m.in. jego szczegółowy opis, zastosowane przepisy prawa podatkowego, jak również spodziewana wysokość korzyści podatkowej.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Podatki
Płacisz organizacji pracodawców za reklamę? To koszt bez limitu
Podatki
Kary umowne za opóźnienie w realizacji usługi co do zasady mogą być kosztem podatkowym. Wyrok NSA
Podatki
Piwo w kosztach firmy? Tylko bezalkoholowe
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Reklama
Reklama