VAT: konserwator nie zawsze musi opodatkować swoje dzieła

Prace konserwatorskie i restauratorskie nie korzystają ze zwolnienia z VAT wtedy, gdy obejmują jedynie czynności o charakterze czysto technicznym.

Publikacja: 09.05.2018 05:40

VAT: konserwator nie zawsze musi opodatkować swoje dzieła

Foto: Fotolia.com

Sprawa dotyczyła zakresu zwolnienia z VAT dla prac konserwatorskich. Z wniosku o interpretację wynikało, że podatniczka skończyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych i otrzymała tytuł magistra sztuki w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej. Jako twórca posiada prawa autorskie. Od 1998 r. prowadzi działalność gospodarczą i odprowadza podatek w formie karty podatkowej. Jej działalność GUS zakwalifikował jako PKD 91.03.2, tj. działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych. Kobieta wyjaśniła, że wykonywane przez nią usługi to prace konserwatorsko-restauratorskie, które są ściśle związane z kulturą i dotyczą zabytków ruchomych. Po zakończeniu prac podatniczka przekazuje zleceniodawcy dokumentację tych prac oraz prawa autorskie do wykonywanego dzieła. Zapytała, czy wykonywana przez nią działalność gospodarcza korzysta ze zwolnienia z VAT. Sama nie miała wątpliwości, że ma prawo do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku