- Prowadzę zakład produkujący wyroby z tworzyw sztucznych. Jestem podatnikiem VAT czynnym. W trakcie produkcji wyrobów powstają odpady sklasyfikowane w grupowaniu 38.32.33.0 PKWiU „Surowce wtórne z tworzyw sztucznych". 18 stycznia 2017 r. zrobiłem dostawę tych surowców na rzecz firmy XYZ (podatnik VAT czynny). Na udokumentowanie dostawy wystawiłem tego samego dnia fakturę nr 20/01/2017 r. na kwotę 1000 zł. Faktura ta nie zawierała stawki i kwoty VAT, natomiast zawierała wyrazy „odwrotne obciążenie". W jaki sposób powinienem ująć tę fakturę sprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

b) nabywcą jest podatnik VAT czynny,

c) dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Reklama
Reklama

W poz. 40 załącznika nr 11 do ustawy o VAT wymienione są surowce wtórne z tworzyw sztucznych (38.32.33.0 PKWiU).

Elementy faktury

W przypadku wymienionym w art. 17 w ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, do rozliczenia podatku należnego zobowiązany jest nabywca. Podmiot dokonujący dostawy nie rozlicza podatku (zob. art. 17 ust. 2 ustawy o VAT), a wystawiona przez niego faktura nie zawiera:

- stawki podatku;

- sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

- kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Zawiera natomiast wyrazy „odwrotne obciążenie" (zob. art. 17 ust. 1 pkt 18 w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Prawidłowo zatem czytelnik rozliczył dostawę tych surowców wtórnych z tworzyw sztucznych w systemie odwrotnego obciążenia i wystawił fakturę bez stawki i kwoty podatku z adnotacją „odwrotne obciążenie".

Za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników sprzedających towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (zob. art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o PIT, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

Przychód ze sprzedaży tych surowców wtórnych z tworzyw sztucznych powstał po stronie czytelnika w dacie ich dostawy, tj. 18 stycznia 2017 r.

Na podstawie dowodów księgowych

Czytelnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W rozporządzeniu ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie) zostały określone dokumenty, na podstawie których przychód ze sprzedaży powinien zostać ujęty w podatkowej księdze. Dotyczy to również przychodów ze sprzedaży surowców wtórnych z tworzyw sztucznych objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Stosownie do § 12 ust. 3 rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne (dalej: faktury) wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami. Podstawą zapisu przychodu ze sprzedaży tych surowców wtórnych z tworzyw sztucznych będzie zatem wystawiona przez czytelnika faktura bez stawki i kwoty podatku, za to z adnotacją „odwrotne obciążenie".

Zapisy w księdze dotyczące pozostałych przychodów muszą być dokonywane na podstawie dowodów potwierdzających te przychody (zob. § 25 rozporządzenia). Dotyczy to m.in. przychodów ze sprzedaży odpadów. W przypadku czytelnika dowodem potwierdzających uzyskanie tych przychodów będzie wystawiona przez niego faktura.

Uwaga! Odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową (zob. § 3 pkt 1 lit. g rozporządzenia).

Co wynika z objaśnień

Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, czy wynagrodzenia płatnika. Przychody ze sprzedaży surowców wtórnych z tworzyw sztucznych (będących dla czytelnika odpadami) powinny więc zostać ujęte w kolumnie 8 prowadzonej przez niego podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Autor jest doradcą podatkowym