Dzierżawa logo lub marki bez prawa do ryczałtu

Przedsiębiorca dzierżawiący logo lub markę nie ma prawa do ryczałtu 8,5 proc. Zapłaci podatek według stawek 18 i 32 proc.

Publikacja: 21.09.2016 07:44

Dzierżawa logo lub marki bez prawa do ryczałtu

Foto: 123RF

Najnowszy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (II FSK 1908/14) w sprawie dzierżawy znaków towarowych może postawić pod znakiem zapytania popularną w ostatnim czasie metodę optymalizacji z użyciem znaków. Spór dotyczy zaliczenia czynszu dzierżawnego do właściwego źródła przychodów, co ma decydujące znaczenie dla określenia stawki opodatkowania.

Prawo własności przemysłowej określa, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie, pozwalające odróżnić towary jednego przedsiębiorstwa od innego, np. wyraz, rysunek, ornament oraz melodia. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku w sposób zarobkowy. Prawo ochronne jest zbywalne i podlega dziedziczeniu.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki
Skarbówka korzysta z prawa, jak chce? NSA alarmuje Ministerstwo Finansów