To inkasent odpowiada za wpłacenie opłaty targowej do urzędu

Wpłata opłaty targowej przez osobę trzecią za podmiot zobowiązany nie może zostać uznana za dokonaną przez niego. W takim przypadku zobowiązanie nie wygasa.

Publikacja: 20.06.2016 05:40

To inkasent odpowiada za wpłacenie opłaty targowej do urzędu

Foto: www.sxc.hu

Inkasent opłaty targowej poprosił znajomego, żeby wpłacił za niego zainkasowaną kwotę opłaty targowej. Znajomy wpłacił i podał nazwisko wpłacającego swoje, a nie inkasenta. Jedynie w tytule wpłaty podał, że wpłaca za inkasenta. Czy można uznać, że w momencie wpłaty tej kwoty wygasa zobowiązanie inkasenta? – pyta czytelniczka.

Zgodnie z art. 9 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Jednocześnie art. 30 § 2 i 3 o.p. wskazuje, że inkasent, który nie wykonywał nałożonych na niego obowiązków (pobrania i wpłacenia podatku), odpowiada za podatek pobrany, ale niewpłacony, przy czym zakres tej odpowiedzialności rozciąga się na cały jego majątek. Z przepisów tych wynika zatem jednoznacznie osobisty charakter nałożonej na inkasenta odpowiedzialności zarówno za pobranie, jak i za wpłacenie pobranego podatku.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku