Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali tę formę rozliczeń z fiskusem.

Zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi, także pisemnie, właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej metody.

Jeżeli podatnik chce zrezygnować z uproszczonej metody w którymś z kolejnych lat, to powinien w terminie zapłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy złożyć w urzędzie pisemne zawiadomienie o swojej decyzji.

Zawiadomienie o rezygnacji z uproszczonej metody opłacania zaliczek nie jest czynnością, którą należy domniemywać na podstawie innych zdarzeń. Musi rzeczywiście zostać złożone, we wskazanym terminie i właściwej formie. Gdy podatnik nie złoży w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy (tj. w przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zawiadomienie powinno być złożone do 20 lutego danego roku) zawiadomienia o rezygnacji z uproszczonej formy wpłaty zaliczek, będzie zobowiązany do stosowania takiego samego systemu, jak w poprzednim roku podatkowym. Zawiadomienie o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na poczet CIT nie może być złożone z rocznym wyprzedzeniem, gdyż ustawa o CIT wyraźnie wskazuje, że powinno to mieć miejsce w terminie zapłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy. Pogląd ten podzielają organy podatkowe, np. Izba Skarbowa w Poznaniu z 7 września 2011 r., ILPB4/423-189/11-2/MC).

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy