Postępowanie podatkowe: uchylenie kary porządkowej

Jeżeli uczestnik postępowania mimo wezwania nie przyszedł do urzędu czy odmówił złożenia wyjaśnień, to organ ma prawo go ukarać i kazać zapłacić nawet 2800 zł. Podatnik nie musi się jednak zgodzić z takim postanowieniem.

Publikacja: 07.05.2015 06:10

Foto: Bloomberg

Organ skarbowy nałożył na mnie karę porządkową w wysokości 1500 zł, ponieważ nie stawiłem się na wezwanie w wyznaczonym miejscu i czasie. Moje niestawiennictwo wynikało z tego, że w tym samym terminie musiałem się stawić jako świadek w sądzie oddalonym o 200 km od mojego miejsca zamieszkania. Nie mogłem więc zdążyć na spotkanie wyznaczone przez organ. Co mogę zrobić, żeby nie płacić kary? – pyta czytelnik.

Nałożenie kary porządkowej na podatnika przez organy podatkowe ma na celu zdyscyplinowanie tego uczestnika postępowania i wymuszenie na nim realizacji postanowień organów podatkowych. Jednocześnie ma ona zapewnić sprawny przebieg postępowania i wydanie rozstrzygnięcia w przewidzianym ustawowo terminie (wyrok WSA we Wrocławiu z 17 września 2012 r., I SA/Wr 781/12). Jest jednak różnica, kiedy podatnik celowo nie wywiązuje się z nałożonych na niego obowiązków – w tym z obowiązku stawiennictwa nałożonego przez organ czy dostarczenia konkretnych dokumentów, a kiedy przeprowadzenie takiej czynności jest ze względów niezależnych od podatnika niemożliwe.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku