Aktualizacja: 23.02.2015 05:30 Publikacja: 23.02.2015 05:30
Foto: www.sxc.hu
6 stycznia 2015 r. weszła w życie ustawa z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1854). Wprowadziła ona m.in. możliwość cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności strefowej na wniosek przedsiębiorcy (dotychczas przedsiębiorca mógł wystąpić jedynie o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia). W praktyce bowiem istnieje grupa przedsiębiorców, którzy w ramach inwestycji będącej podstawą do wydania zezwolenia rozpoczęli osiąganie dochodów podlegających zwolnieniu i którzy rozpoczęli korzystanie ze zwolnienia (pomoc publiczna została im udzielona), jednak nie są w stanie spełnić warunków określonych w zezwoleniu. W takim przypadku przedsiębiorca nie może wnioskować o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia, a jednocześnie nie zachodzą przesłanki do cofnięcia zezwolenia (przedsiębiorca nie uchybił jeszcze warunkom zezwolenia, ale przewiduje, że takie uchybienie będzie mieć miejsce). Z uwagi na wprowadzenie mechanizmu odsetek od zaległości podatkowych przy cofnięciu zezwolenia konieczność „oczekiwania" przez przedsiębiorcę na zaistnienie przesłanek do jego cofnięcia wiązałaby się z powstaniem dodatkowych odsetek. Umożliwienie przedsiębiorcy zawnioskowania o cofnięcie zezwolenia pozwala mu na wycofanie się z działalności strefowej jak najmniejszym kosztem. Cofnięcia zezwolenia (także na wniosek przedsiębiorcy) wiąże się z koniecznością zwrotu pomocy otrzymanej w formie zwolnienia podatkowego. Niemniej wystąpienie z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia może okazać się dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy generującego straty z działalności strefowej. W niniejszym artykule przybliżamy państwu problematykę rozliczania strat z działalności strefowej oraz analizujemy kwestię możliwości rozliczenia strat strefowych po cofnięciu zezwolenia.
Gdy kontrola potrwa dłużej niż sześć miesięcy, odsetki podatkowe nie będą naliczane. Ma to zdyscyplinować kontro...
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur rusza 1 lutego 2026 r. Firmy mają już dostęp do dokumentacji API oraz wzoru...
Jeśli ZUS przekwalifikował umowę zlecenia na umowę o pracę, firma musi poprawić podatkowe rozliczenia i zapłacić...
Inwestycje w e-fakturowanie czy JPK_CIT są kosztowne, ale przyczynią się do ogólnego unowocześnienia firm i urzę...
Wydatki na wyżywienie, ubranie, mieszkanie, zdrowie, wypoczynek i rekreację czy szerzej na utrzymanie osoby fizy...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas