Wojciech Krok:
To rzeczywiście trudna kwestia, bo urzędy celne prowadzą dość restrykcyjną politykę ?co do takich samochodów. Trzeba pamiętać, że ?w praktyce niewiele typów dostępnych na rynku pikapów jest uznawanych za pojazd ciężarowy, kwalifikujący się do kodu CN 8704. Według prezentowanego od dłuższego czasu stanowiska Ministerstwa Finansów, powołującego się na międzynarodowe wyjaśnienia do Nomenklatury Scalonej, za ciężarówki można uznać tylko takie samochody, w których długość przestrzeni ładunkowej przekracza 50 proc. rozstawu osi. Najlepszą metodą uzyskania pewności w sprawie klasyfikacji danego typu samochodu jest wystąpienie o tzw. Wiążącą Informację Taryfową (WIT). Jednak z zasady jest ona stosowana tylko do importu, czyli przywozu spoza Unii Europejskiej. Projekt nowych przepisów akcyzowych zakłada wprowadzenie tzw. Wiążącej Informacji Akcyzowej, która dotyczyłaby obrotu wewnątrz UE, ale ma to nastąpić dopiero od połowy 2015 r.
Zdarza się, że inne kraje UE wydają takie WIT-y oraz homologacje na konkretne typy aut, potwierdzające ich ciężarowy charakter. Czy takie zagraniczne dokumenty mogą być argumentem za uznaniem pojazdu za ciężarowy?
Zagraniczne homologacje ciężarowe nie mają znaczenia dla wymiaru akcyzy. WIT-y teoretycznie powinny być honorowane przez polskich celników, ale – jak już wspomniałem – jest to potwierdzenie stosowane dla celów importu spoza UE. Może to wyglądać na nielogiczne, ale niestety, taka jest praktyka urzędowa. Zdarzają się wygrane podatników w sądach administracyjnych, ale było też sporo wyroków, także Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. z 25 marca 2014 r, I GSK 1303/12), przyznających rację stanowisku celników.
Czy zatem lepiej pogodzić się ?z koniecznością zapłaty podatku czy walczyć z urzędem celnym?
Taka walka może być długa, a jej efekt niepewny, choć oczywiście nie można przesądzać jej wyniku. Jeśli jednak przedsiębiorca zdecyduje się zapłacić akcyzę od przywozu takiego auta, to może jej kwotę potraktować jako koszt uzyskania przychodu i w ten sposób zmniejszyć dolegliwość takiego obciążenia.
—rozmawiał Paweł Rochowicz