Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 16 maja 2014 r. (IPPP3/ 443-142/14-2/JK).
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpił dom maklerski posiadający status pośredniczącego podmiotu gazowego (dalej: PPG) ?w związku z prowadzoną działalnością w zakresie nabywania wyrobów gazowych na rachunek dającego zlecenie. Dodatkowo wnioskodawca nabywa paliwo gazowe na potrzeby ogrzania lokali, w których prowadzi tę działalność gospodarczą. W tym zakresie podmiot dostarczający wnioskodawcy wyroby gazowe pobiera i odprowadza z tego tytułu podatek akcyzowy.
W związku z tym wnioskodawca wystąpił do organu podatkowego ?z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym zadał pytanie o obowiązek prowadzenia przez niego ewidencji wyrobów gazowych.
Wnioskodawca uważał, że nie jest on objęty obowiązkiem prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych używanych do ogrzania lokali, w których prowadzi działalność gospodarczą. ?W celu uzasadnienia swojego stanowiska wnioskodawca powołał się na naczelne zasady systemu podatkowego, argumentując, że wprawdzie nabył wyroby gazowe w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, ale w stosunku do tej czynności wywiązano się uprzednio w sposób prawidłowy ze wszystkich obowiązków podatkowych. W ocenie wnioskodawcy ?w przedstawionym stanie faktycznym konieczność prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, a w konsekwencji naliczenie akcyzy, sprzeciwiałoby się zasadzie jednokrotności poboru akcyzy. Dodatkowo wnioskodawca podkreślił, że w jego ocenie obowiązkiem prowadzenia ewidencji nie są objęte PPG używające wyroby gazowe na własny użytek, w zakresie nieobjętym zwolnieniem z podatku akcyzowego ?w sytuacji, gdy uiszczono należny podatek akcyzowy zawarty w fakturach dostawy gazu poczynionych na ich rzecz.
Organ podatkowy uznał, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Organ zaznaczył, że podmioty mające status PPG, które używają wyroby gazowe, są zobowiązane do prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych. Organ zauważył, że w analizowanej sytuacji dom maklerski będący pośredniczącym podmiotem gazowym używa wyrobów gazowych do ogrzania lokali, ?w których prowadzi działalność gospodarczą. Tym samym zdaniem organu ?w przedstawionym stanie faktycznym zachodzą przesłanki, które zobowiązują do prowadzenia ewidencji, o której mowa w przepisach akcyzowych.
Natalia ?Poniatowicz, konsultantka w Dziale Prawnopodatkowym PwC
Analizowana interpretacja porusza kwestię zakresu obowiązków dokumentacyjno-sprawozdawczych, do których spełnienia są zobowiązane pośredniczące podmioty gazowe.
1 listopada 2013 r. wszedł w życie nowy system opodatkowania wyrobów gazowych przewidujący opodatkowanie podatkiem akcyzowym gazu ziemnego używanego ?do celów opałowych. Nowelizacja przepisów akcyzowych już na etapie prac legislacyjnych budziła wiele wątpliwości ?u przyszłych podatników akcyzy. Należy jednak podkreślić, że obecne brzmienie tych regulacji w sposób dość jasny pozwala określić katalog podmiotów zobowiązanych do rejestracji jako PPG. Jest to efektem konsultacji projektu ustawy zmieniającej z zainteresowanymi podmiotami, które poprzez wprowadzenie zamkniętego katalogu w zakresie definicji PPG uzyskały niejako zapewnienie, że nie zostaną potraktowane dla celów akcyzy jako finalni nabywcy gazowi. Przykładowo skutkiem braku możliwości rejestracji przez domy maklerskie jako PPG byłaby konieczność opodatkowania transakcji zakupu wyrobów gazowych przez takie podmioty. Przyjęte przez polskiego ustawodawcę rozwiązanie w tym zakresie jest analogiczne do rozwiązania zaimplementowanego w systemie akcyzy od energii elektrycznej.
Należy podkreślić, że podmioty posiadające status PPG, które sprzedają wyroby gazowe na rzecz finalnych nabywców gazowych (w praktyce podmiotom zużywającym gaz), jak również używają wyrobów gazowych w ramach własnej działalności gospodarczej, są zobowiązane do dopełnienia stosownych obowiązków dokumentacyjno-sprawozdawczych, ?w tym m.in. prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, która powinna spełniać wymogi określone szczegółowo ?w przepisach ustawy akcyzowej. ?Niemniej jednak należy zauważyć, ?że niedopełnienie obowiązku prowadzenia stosownej ewidencji nie powinno powodować negatywnych skutków na gruncie przepisów akcyzowych. Może jednak prowadzić do pociągnięcia pracowników danego podmiotu do odpowiedzialności karnej skarbowej. Ustawodawca tym samym odszedł ?od swego pierwotnego zamysłu, ?zgodnie z którym właściwe prowadzenie ewidencji miało warunkować możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Powyższe działanie było wynikiem licznych postulatów zgłaszanych przez zainteresowane podmioty ?w trakcie procesu legislacyjnego nad wspomnianą nowelizacją ustawy ?o podatku akcyzowym. W tym zakresie przyjęte finalnie rozwiązanie odpowiada również rozwiązaniu, które zostało ?przyjęte w odniesieniu do akcyzy ?od energii elektrycznej.