Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 8 maja 2014 r. (III SA/Wa 3005/13).

Przedsiębiorstwo państwowe zawarło z pracownikami umowę, zgodnie ?z którą do podróży służbowych wykorzystują oni samochody prywatne. Podczas tych wyjazdów ponoszą koszty eksploatacji pojazdów, takie jak koszty paliwa, koszty zużycia pojazdu oraz koszty związane z korzystaniem ?z płatnych parkingów i autostrad. Zwrot każdego z tych kosztów pracownikom jest unormowany odrębnymi przepisami. We wniosku o interpretację indywidualną przedsiębiorstwo zadało pytanie, czy zwrot pracownikom opłat parkingowych i autostradowych jest kosztem uzyskania przychodu.

W opinii wnioskodawcy opłaty te nie są tożsame z kosztami bezpośrednimi „użytkowania samochodu" czy „przebiegu samochodu", które szacuje się na podstawie tzw. kilometrówki. Opłaty parkingowe oraz autostradowe należy uznać za koszty pośrednie użytkowania samochodu, wobec czego nie powinny zostać zaliczone do limitu wynikającego z „kilometrówki". Jako że są to również koszty ponoszone w celu uzyskania przychodu, powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych na zasadach ogólnych.

Organ podatkowy nie zgodził się z tym stanowiskiem. Zaznaczył, że art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o CIT ogranicza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ?z użytkowaniem samochodów osobowych ponad limit „kilometrówki". ?W opinii organu, ustawodawca pojęciem „używanie samochodów" objął wszelkie wydatki związane z odbywaniem podróży tym środkiem transportu, a nie tylko wskazywane koszty „zużywane przez pojazd" związane z paliwem, płynami technologicznymi czy zużyciem części konstrukcyjnych. Koszty używania pojazdu są bowiem pojęciem znacznie szerszym niż eksploatacja pojazdu.

WSA oddalił skargę w całości, popierając stanowisko organu. Udokumentowane koszty zwrócone pracownikom ?z tytułu odbywania podróży służbowych (zarówno bezpośrednie koszty eksploatacyjne, jak i opłaty parkingowe czy koszty przejazdu autostradą) będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów, a także z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z tzw. kilometrówki.

—David Czerkawski, współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Karolina ?Wierzbowska, konsultant w warszawskim biurze Deloitte Doradztwo Podatkowe sp. z o.o.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy ?o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników ?z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej w wysokości przekraczającej limit obliczony zgodnie ?z rozporządzeniem wydanym przez właściwego ministra (tzw. kilometrówka).

W praktyce decydujące znaczenie ma to, ?co należy rozumieć pod pojęciem „koszty używania" samochodu, tj. czy jest to tylko ponoszenie kosztów paliwa, zużycia samochodu czy również dodatkowych kosztów, takich jak np. opłata za parking lub autostradę. Kwestię tę poruszył Wojewódzki Sąd Administracyjny ?w Warszawie w omawianym wyroku. Przedmiotem sporu było rozliczenie opłat za autostradę oraz parkingi (poniesionych w ramach podróży służbowej). Sąd wskazał, że ww. wydatki stanowią koszty używania samochodu, jednak ogranicza je limit „kilometrówki". Wyrok WSA wpisuje się w dominującą linię orzeczniczą oraz stanowisko organów podatkowych.

Przykładowo, powyższe stanowisko zostało zaprezentowane przez ministra finansów w interpretacji ogólnej z 8 listopada 2013 r. (DD2/033/55/MWJ/13/RD-111005). Wskazuje się w niej, że opłaty za autostrady oraz za parkingi poniesione w ramach podróży służbowych pracownika stanowią koszty eksploatacyjne, co wiąże się z możliwością zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów tylko do limitu „kilometrówki". Z drugiej strony, kosztami eksploatacyjnymi nie są np. wydatki na czynsz najmu samochodu i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasa?dach ogólnych, bez limitu „kilometrówki".

Analogiczne stanowisko zajął także Naczelny Sad Administracyjny w wyroku ?z 7 czerwca 2013 r. (II FSK 1945/11). NSA zgodził się z podatnikiem, że wydatki poniesione na zakup paliwa oraz opłaty ?za autostrady i parkingi należą do kosztów używania samochodu, a wydatki z tytułu najmu samochodu takimi kosztami nie są.

Treść komentowanego wyroku pokazuje, ?że utrwala się stanowisko organów podat?kowych oraz judykatury, według którego pojęcie kosztów eksploatacyjnych samo-?chodu należy rozumieć szeroko, zaliczając do nich także opłaty parkingowe i autostra?dowe. Jak się wydaje, taki trend będzie się utrzymywał. Należy jednak zauważyć, ?że podejście to powoduje negatywne konsekwencje dla podatnika. Mimo tego, że poniesione przez niego ww. wydatki są bez wątpienia związane z uzyskaniem ?lub zabezpieczeniem źródła przychodu ?i stanowią koszty uzyskania przychodów, w praktyce nie mogą zostać rozliczone ?w całości jako koszty podatkowe, lecz tylko i wyłącznie do limitu „kilometrówki".