Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 24 lutego 2014 r. (ITPP3/443-575/13/JK).
Wnioskodawca jest gminną jednostką budżetową, której zadaniem jest utrzymanie bazy sportowej i rekreacyjnej gminy – miasta. Jednostką kieruje dyrektor. Jako jednostka budżetowa wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej. W konsekwencji stroną umów dotyczących zakupu towarów i usług związanych z eksploatacją obiektów sportowych zarządzanych przez wnioskodawcę jest gmina – miasto reprezentowana przez działającego z upoważnienia prezydenta miasta – dyrektora jednostki.
W ramach swoich zadań jednostka eksploatuje znajdujące się w gminnych obiektach sportowych kotłownie gazowe, do których zasilania nabywa gaz. Wytworzone ciepło jest dostarczane do budynków zaplecza socjalnego, ?w tym do pomieszczeń biurowych obiektów sportowo-rekreacyjnych.
W związku z tym jednostka wystąpiła do organu z wnioskiem o interpretację, w którym zadała pytanie: Czy gminna jednostka budżetowa nabywająca wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych, na rzecz gminnych obiektów sportowo-rekreacyjnych, działając z upoważnienia prezydenta miasta, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej jako organ administracji publicznej?
W ocenie jednostki odpowiedź na to pytanie powinna być twierdząca. Wnioskodawca powinien skorzystać ?w zakresie zużywanego gazu ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego ?dla organów administracji publicznej (art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej). Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska podkreślił, że ze względu na to, iż w ustawie akcyzowej nie zawarto definicji pojęcia „organ administracji publicznej", należy się odwołać do przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie ze tą ustawą organami administracji publicznej są m.in. organy jednostek samorządu terytorialnego, w tym prezydent miasta. W opinii jednostki przyjęcie, że celem tej regulacji było umożliwienie skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyłącznie przez prezydenta miasta, byłoby sprzeczne z celem, jaki przyświecał ustawodawcy. ?W konsekwencji, zdaniem wnioskodawcy, można uznać, że wyroby gazowe nabywane przez prezydenta miasta wyłącznie na potrzeby gminy, którą prezydent zarządza jako organ wykonawczy, powinny zostać objęte zwolnieniem od akcyzy.
Organ uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. Jego ?zdaniem gminna jednostka budżetowa nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej ze względu na to, ?że nie jest organem administracji publicznej.
Komentarz eksperta:
Magdalena ?Gaciong, konsultantka w Dziale Podatkowoprawnym PwC
Komentowana interpretacja porusza kwestię możliwości skorzystania ?ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego dla organów administracji publicznej ?(art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej) przez gminną jednostkę budżetową, ?która w zakresie prowadzonej działalności zużywa gaz w celu dostarczenia ciepła ?do należących do gminy obiektów sportowo-rekreacyjnych.
Wykładnia literalna wspomnianego przepisu wskazuje, że wyłącznie podmioty, które spełniają wymogi uznania je ?za organy administracji publicznej, ?mogą skorzystać ze zwolnienia od akcyzy. Ze względu na to, że ustawa akcyzowa ?nie wskazuje, jaki podmiot może zostać uznany za organ administracji publicznej, wnioskodawca słusznie odwołał się ?do definicji tego pojęcia zawartej ?w kodeksie postępowania administracyjnego. I tak, zgodnie z tą ustawą, organami administracji publicznej są m.in. organy jednostek samorządu terytorialnego, ?w tym np. prezydent miasta. W konsekwencji, kierując się wyłącznie literalną wykładnią, należałoby uznać, że uprawniony do skorzystania ze zwolnienia ?w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku jest wyłącznie prezydent miasta. Rzecz jednak w tym, ?że organ jako taki nie będzie zużywać wyrobów gazowych.
W związku z tym wydaje się, że poprawną interpretacją wspomnianego przepisu ?jest taka, która umożliwia skorzystanie ?ze zwolnienia przez urząd obsługujący ?ten organ. Oczywiście od razu nasuwa się pytanie, co z jednostkami budżetowymi podległymi temu organowi. Czy one również są uprawnione do skorzystania ?ze zwolnienia? Pewną wskazówką, która pozwoli odpowiedzieć na te pytania, są interpretacje indywidualne wydawane ?w zakresie analogicznego zwolnienia ?dla wyrobów węglowych. Pozwalają ?one stwierdzić, że organy podatkowe prezentują dość jednolite stanowisko, ?jeśli chodzi o sposób interpretacji tego przepisu.
Przykładowo Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 31 maja 2012 r. (ITPP3/443-92/12/MD) wskazała, ?że wnioskodawca jako zakład budżetowy nie będzie uprawniony do skorzystania ?ze zwolnienia od akcyzy jako organ administracji publicznej w zakresie nabywanych i zużywanych wyrobów węglowych. Organ podkreślił, że wprawdzie zakład budżetowy wykonuje zadania ?o charakterze publicznym, jednak nie jest organem administracji publicznej ?w rozumieniu odrębnych przepisów.