Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 24 stycznia 2014 r. (IPTPP3/443A-71/13-5/BJ).
Interpretacja została wydana spółdzielni mieszkaniowej zużywającej gaz ziemny do ogrzewania lokali mieszkalnych znajdujących się w jej zasobach oraz do ogrzewania wody dostarczanej do tych lokali. Spółdzielnia nie wynajmuje lokali na cele działalności gospodarczej, a opłaty za gaz wliczone są w wysokość czynszu (spółdzielnia nie refakturuje zużycia gazu). Spółdzielnia wystąpiła z wnioskiem o interpretację, w którym spytała, czy jeśli zużywa gaz wyłącznie na potrzeby ogrzewania mieszkań i podgrzania wody, to jest traktowana jako gospodarstwo domowe i może skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego przewidzianego w art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem spółdzielni może ona korzystać ze zwolnienia dla gospodarstw domowych, ponieważ zużywa gaz ziemny wyłącznie do ogrzewania mieszkań i podgrzewania wody, nie wynajmuje lokali na potrzeby działalności gospodarczej czy handlowej, a wszelkie opłaty za ogrzewanie i ciepłą wodę regulowane są przez mieszkańców czynszami.
Organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem spółdzielni. Zauważył, że ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej gospodarstwa domowego, wobec czego przy analizie tego określenia należy kierować się wykładnią językową. Zgodnie z definicją zrekonstruowaną przez organ „gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych)". Organ podatkowy powołał się także na art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którym „celem spółdzielni mieszkaniowej (...) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu".
Jan Melchior ?Nawrot, konsultant w zespole ?ds. podatków pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC
Omawiana interpretacja dotyczy możliwości korzystania przez spółdzielnie mieszkaniowe ze zwolnienia od akcyzy na gaz ziemny przewidzianego dla gospodarstw domowych. Wydaje się, że ustawodawca, określając rodzaje podmiotów mogących korzystać ze zwolnienia ?od akcyzy na gaz ziemny, „zapomniał" ?o spółdzielniach mieszkaniowych. Organ podatkowy zauważył, ?że w samej ustawie brakuje definicji gospodarstwa domowego, które ?w swoim zwykłym znaczeniu obejmuje co do zasady mieszkania i domy, ?nie obejmuje natomiast spółdzielni mieszkaniowych. W tym przypadku ?est to problem, ponieważ zwolnienie ?to ma charakter podmiotowy ?– co do zasady tylko wymieniony ?w przepisie podmiot zużywający ma prawo do zwolnienia.
Oczywiście dosłowne rozumienie przepisów w sposób nieuzasadniony promowałoby użytkowników nieruchomości, którzy zużywają gaz samodzielnie (tzn. w domach czy mieszkaniach, gdzie zainstalowane są piecyki gazowe, i którzy rozliczają się samodzielnie ?z dostawcami gazu), na niekorzyść lokatorów spółdzielni mieszkaniowych, które zużywają gaz w kotłowniach osiedlowych, dostarczając mieszkańcom ciepłą wodę i centralne ogrzewanie. Obciążenie podatkowe zostałoby najprawdopodobniej przeniesione na lokatorów w formie podwyżki czynszu.
Organ podatkowy słusznie wyinterpretował i zastosował właściwą wykładnię przepisów ustawy akcyzowej. Nie dopuścił do zróżnicowania cen gazu ?w zależności od tego, czy symboliczny Kowalski mieszka w mieszkaniu czy domu, które posiadają własny system ogrzewania, czy też w mieszkaniu ?w spółdzielni mieszkaniowej posiadającej wspólną kotłownię. Takie zróżnicowanie z pewnością nie było zamierzone przez prawodawcę.
Na opisywaną interpretację warto spojrzeć w kontekście analogicznych rozstrzygnięć organów podatkowych wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów dotyczących zwolnień od akcyzy dla wyrobów węglowych (będących niemalże lustrzanym odbiciem przepisów „gazowych"). ?W podobnych stanach faktycznych część organów podatkowych ?w wydanych interpretacjach kwestionowała możliwość zastosowania zwolnienia dla „gospodarstw domowych", argumentując, że podmiotem uprawnionym do takiego rodzaju zwolnienia byłaby wspólnota mieszkaniowa, a nie spółdzielnia mieszkaniowa, mimo że zużywałaby węgiel ?na potrzeby lokali mieszkalnych.
W mojej ocenie interpretację należy ocenić pozytywnie. Organ słusznie przyznał prymat „duchowi prawa" nad literalnym brzmieniem przepisu dotyczącego zwolnień. Można powiedzieć, że dzięki właściwemu podejściu organów podatkowych podatnicy będą mogli uniknąć negatywnych konsekwencji nie ?do końca przemyślanego kształtu przepisów.