Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 7 lutego 2014 r. (III SA/Wa 2144/13).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka świadczy usługi telekomunikacyjne, telefonii stacjonarnej oraz usługi dostępu do internetu. Dodatkowo świadczy usługi płatnej telewizji cyfrowej na rzecz abonentów w zakresie rozprowadzania programów telewizyjnych i usługi wideo na życzenie (VOD). We wniosku o interpretację spółka zadała pytanie, czy świadczone przez nią usługi płatnej telewizji cyfrowej, w tym usługi VOD, podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8 proc.
Usługa VOD jest świadczona jako część kompleksowej usługi telewizyjnej. Polega na płatnym dostępie do cyklicznie aktualizowanych pozycji (np. filmów czy audycji). Abonent ponosi odrębną jednorazową opłatę przewidzianą w określonej wysokości za daną pozycję, którą chce obejrzeć. Możliwe jest także wnoszenie miesięcznej opłaty za dostęp do określonej grupy pozycji. Dlatego zdaniem spółki stawka 8 proc., o której mowa ?w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, powinna być stosowana do usługi VOD.
Stanowisko spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego organ podatkowy uznał za nieprawidłowe. Zdaniem fiskusa spółka powinna zastosować podstawową stawkę VAT w wysokości 23 proc. Usługi w tym zakresie zostały bowiem wyłączone z preferencyjnego opodatkowania, jako usługi dodatkowe do usług świadczonych przez operatorów sieci kablowych, polegające na umożliwieniu wypożyczania materiałów za odpłatnością.
Sąd oddalił skargę spółki i podzielił stanowisko fiskusa. Wskazał, że ustawodawca w załączniku nr 3 do ustawy o VAT wyłączył spośród usług innych niż elektroniczne, polegających na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych za pomocą urządzeń odbiorczych, usługi wypożyczania filmów i audycji w wybranym przez korzystającego czasie. VOD zostało wyłączone z preferencji w zakresie opodatkowania VAT i jako takie podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zdaniem sądu nie ma żadnego znaczenia, czy wyłączona spod opodatkowania 8-proc. stawką usługa jest świadczona w pakiecie z innymi usługami (jako świadczenie kompleksowe), czy też odrębnie.
Współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte
Komentarz eksperta
Krzysztof ?Kutek konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe ?sp. z o.o. ?(biuro w Warszawie)
Komentowany wyrok dotyczy możliwości zastosowania 8 proc. stawki VAT dla usług wideo na życzenie (ang. Video on Demand, VOD) po zmianie przepisów ustawy ?o VAT, które weszły w życie 1 kwietnia ?2013 r. Przed tą datą pozycja 169 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, w którym wymienione są towary i usługi opodatkowane 8 proc. stawką VAT, swym zakresem obejmowała „usługi radia i telewizji kablowej" sklasyfikowane w odpowiednim grupowaniu statystycznym. Z uwagi na szeroki zakres preferencji, organy podzielały stanowiska podatników, że z opodatkowania ?obniżoną stawką mogą korzystać ?także usługi VOD.
Sytuację zmieniła wspomniana nowelizacja, ponieważ ustawodawca zawęził zakres preferencyjnego opodatkowania i zmodyfikował brzmienie pozycji 169 załącznika ?nr 3 do ustawy o VAT, wprost wyłączając możliwość preferencyjnego opodatkowania usług polegających na wypożyczaniu ?filmów i audycji w czasie wybranym ?przez korzystającego z usługi. Tym samym, prawodawca zdecydował, że usługi VOD ?są opodatkowane podstawową ?stawką VAT.
Od momentu zmiany przepisów, jedynym orężem podatników w walce z fiskusem ?o niższą stawkę VAT dla usług wideo ?na życzenie stał się argument usługi kompleksowej. Podatnicy bowiem ?uzasadniali, tak jak w przedmiotowej sprawie, że usługa VOD jest świadczeniem pomocniczym wobec świadczenia głównego, tj. usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych ?i jako część usługi kompleksowej powinna korzystać z obniżonej stawki VAT. Należy zauważyć, że świadczenie kompleksowe ?nie jest zdefiniowane w przepisach. ?Kwestią tą zajmował się wielokrotnie TSUE, ?a analiza jego orzecznictwa (np. sprawa C-572/07) prowadzi do wniosku, że co ?do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Analiza obecnej linii interpretacyjnej prowadzi jednak do wniosku, że usługa VOD powinna być opodatkowana 23 proc. stawką VAT, gdyż organy konsekwentnie kwestionują uznanie jej za część kompleksowej usługi telewizyjnej. W ocenie organów jest ona świadczeniem dodatkowym oferowanym w ramach świadczonej usługi w zakresie rozprowadzania programów telewizyjnych i nie jest środkiem do lepszego wykonania głównej usługi (np. interpretacja IS w Bydgoszczy z 7 listopada 2013 r. ILPP5/443-172/13-2/PG). ?Za takim stanowiskiem przemawia dodatkowo to, że usługa taka jest ?dodatkowo płatna, co podkreśla jej ?odrębny charakter. Kwalifikację taką ?mogłoby zmienić np. większe powiązanie usługi VOD z usługą telewizyjną, ?np. poprzez włączenie płatności za nią ?do ceny abonamentu lub poprzez ?odpowiednie zmiany w umowach, ?wskazujące na jej uzupełniający ?charakter względem usługi głównej.