- Niedawno robiłem korektę kosztów w księdze przychodów i rozchodów. Spóźniłem się bowiem z płatnością dla jednego z kontrahentów. Czy obowiązek korekty mam także wtedy, gdy uiszczę z opóźnieniem należności publicznoprawne, np. podatek od nieruchomości albo opłatę śmieciową w gminie?
– pyta czytelnik.
Nie. Przepisów o korekcie kosztów nie stosuje się przy rozliczaniu takich należności. Jeśli zostały już zaksięgowane przez przedsiębiorcę, to opóźnienie w zapłacie nie skutkuje koniecznością ich zmniejszania.
Przypomnijmy, że od 1 stycznia br. przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musi zmniejszyć koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonuje się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów. Korekta kosztów powinna być robiona na bieżąco, czyli w miesiącu, w którym upłynął 30- lub 90-dniowy termin. Jeśli przedsiębiorca później ureguluje należność, to może ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco). Obowiązek dokonania korekty kosztów został uregulowany w art. 24d ustawy o PIT (art. 15b ustawy o CIT).
Czy te zasady rozliczenia dotyczą także urzędowych zobowiązań? Na to pytanie odpowiedziało Ministerstwo Finansów w Biuletynie Skarbowym nr 3/2013. Podkreśliło, że ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (która wprowadziła obowiązek korekty kosztów) miała zmierzać do likwidacji zatorów płatniczych. W uzasadnieniu do jej projektu wskazano, że w obrocie gospodarczym powstają opóźnienia w regulowaniu zobowiązań między kontrahentami. Intencją ustawodawcy było ograniczenie tego zjawiska. Chodziło mu jednak tylko o stosunki między kontrahentami, a nie objęcie nową regulacją także płatności dokonywanych w relacjach podatnik – organ podatkowy.
Ministerstwo stwierdziło, że w nowych przepisach ustawodawca odwołał się do faktury jako podstawowego dokumentu określającego wysokość kwoty, o którą – w razie jej nieuregulowania – należy zmniejszyć koszty. W związku z tym nie można uznać, że mają zastosowanie do podatku od nieruchomości (u osób fizycznych podatek ten jest ustalany w decyzji właściwego urzędu). Podobnie jest z podatkiem od środków transportowych, który wynika z deklaracji składanej na dany rok.
Z tego stanowiska można wyciągnąć wniosek, że obowiązku korygowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie będą miały także firmy, które spóźniają się z zapłatą opłaty śmieciowej uiszczanej na rzecz gmin. Opłata ta również jest należnością publicznoprawną. Inaczej będzie tylko u przedsiębiorców, których gminy nie objęły nowym systemem rozliczania i którzy dostają faktury bezpośrednio od firm zajmujących się odbiorem odpadów. One muszą stosować przepisy o korekcie kosztów.