Takie stanowisko potwierdził w niedawnej interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (nr interpretacji IPTPP1/443-293/13-4/RG).

Z wnioskiem o jej wydanie zwróciła się spółka przekazująca kontrahentom prezenty, w skład których wchodziły najczęściej dwa towary, czasem więcej, w opakowaniu zbiorczym. Podatnik zaznaczył we wniosku, że poszczególne składniki paczki są oddzielnymi towarami i nie istnieje pomiędzy nimi taki związek, że korzystanie z pełnej funkcjonalności jednego produktu nie jest możliwe bez drugiego.

Mogły jednak pełnić zbliżoną funkcję. Spółka jest firmą farmaceutyczną, paczka mogła więc zawierać np. krem do pielęgnacji twarzy oraz krem pod oczy.

Firma wyjaśniła, że koszt, określony na moment przekazania, wytworzenia każdego z produktów wchodzących w skład zestawu oraz opakowania stanowiącego prezent nie przekracza 10 zł. Łączny koszt wytworzenia produktów oraz opakowania przewyższał jednak tę kwotę.

Ustawa o VAT zasadniczo zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów, przy których nabyciu lub produkcji podatnik mógł odliczyć podatek, z komercyjną sprzedażą. Od tej zasady są przewidziane wyjątki, a wśród nich znajduje się przekazanie prezentów o małej wartości, jeżeli cel tej czynności jest związany z działalnością gospodarczą podatnika.

Przez prezenty o małej wartości rozumie się z kolei darowane jednej osobie towary:

- o łącznej wartości do 100 zł rocznie, pod warunkiem prowadzenia ewidencji obdarowanych osób,

- których koszt zakupu lub wytworzenia nie przekracza 10 zł netto, w przypadku braku ewidencji.

Spółka nie prowadziła listy obdarowanych kontrahentów.

Łódzka izba uznała, że w takiej sytuacji znaczenie ma wartość poszczególnych towarów składających się na prezent. Jeśli nie przekracza ona 10 zł, ich przekazanie nie jest opodatkowane. Przekazanie towarów w opakowaniu zbiorczym nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują, jako prezentu o małej wartości (...). Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym przeznaczonym do przewozu i przechowywania zawartości, które nie będzie przedmiotem samodzielnego obrotu pomiędzy spółką a jej kontrahentami – uzasadnił organ.