Problem będzie z rozliczeniem wejściówek dla kontrahentów, chyba że jest to nagroda za wysoką sprzedaż.

Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie (numer interpretacji: IPPB5/423-596/12-4/RS). Wystąpiła o nią spółka, która kupiła pulę biletów na fazę grupową w turnieju Euro 2012 (przede wszystkim na mecze polskiej reprezentacji). Część z nich przekazała pracownikom, którzy wygrali w konkursie na najlepsze wyniki w pracy. Wartość wejściówek została doliczona do ich przychodów i opodatkowana.

Drugi pakiet spółka rozdysponowała wśród partnerów biznesowych. Zorganizowała dla nich dwa konkursy, a bilety przyznawane były za wysoką sprzedaż.

Niewielka pula biletów została rozdana kontrahentom poza konkursem. Dostali je też pracownicy spółki, którzy w czasie meczu mieli się opiekować klientami.

Czy wydatki na wejściówki można zaliczyć do podatkowych kosztów? Z odpowiedzi fiskusa wynika, że nie wszystkie.

Na pewno spółka odliczy od przychodu wejściówki dla najlepszych pracowników. Zorganizowanie dla nich konkursu niewątpliwie przyczyniło się do zwiększenia firmowych zysków. Było to więc działanie na rzecz wzrostu sprzedaży produktów spółki.

Do kosztów można też wrzucić pulę przeznaczoną dla pracowników, którzy poszli z kontrahentami na mecze. Wykonywali bowiem obowiązki, do których należy m.in. utrzymywanie kontaktów z klientami.

A jak rozliczyć bilety dla kontrahentów? Izba skarbowa podkreśliła, że konieczne jest rozstrzygnięcie, czy ich przekazanie miało wpłynąć na wzrost przychodów spółki (wtedy będą podatkowym kosztem) czy też zrobić dobre wrażenie na klientach (to wyłączona z kosztów reprezentacja). Jej zdaniem tylko wejściówki otrzymane w konkursach za najlepsze wyniki sprzedaży mają związek z przychodami, bo to właśnie wielkość obrotu dokonanego na produktach spółki była podstawą ich przyznania.

Przekazanie biletów poza konkursem nie może być  natomiast uwzględnione w podatkowych kosztach. Jak podkreślił fiskus, sama spółka przyznała, że w ten sposób chciała podtrzymać dobre relacje biznesowe z kontrahentami. Jest to więc działanie reprezentacyjne, wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.