Przepisy przewidują szczególne rozwiązania dla przedsiębiorców, którzy ze względu na specyfikę prowadzonej działalności wykorzystują droższy firmowy sprzęt przez kilka miesięcy. Tylko w tym okresie mogą go amortyzować.

– Wakacje to czas prosperity przede wszystkim dla branży gastronomicznej i rozrywkowej – mówi Małgorzata Dankowska, doradca podatkowy w kancelarii TPA Horwath. – Wiele firm świadczących usługi w miejscowościach turystycznych prowadzi działalność tylko latem. Podobnie jest z sezonową działalnością rolniczą. Tacy przedsiębiorcy też mogą amortyzować swój majątek, ale tylko w miesiącach jego wykorzystywania. W zależności od tego, co firma robi, mogą to być np. urządzenia do produkcji artykułów spożywczych (w działalności gastronomicznej), balony, statki, ciuchcie (w usługach rozrywkowych), kombajny (w działalności rolniczej).

Przedsiębiorcy działający sezonowo mają do wyboru dwa sposoby rozliczania. Miesięczny odpis wyliczają, dzieląc roczną kwotę amortyzacji przez:

albo

Przy pierwszej metodzie wysokość odpisów zaliczanych do kosztów będzie taka sama jak przy amortyzacji przez cały rok. Przy drugiej amortyzacja znacznie się wydłuży. Decyzja należy do przedsiębiorcy i zależy od tego, czy chce szybciej rozliczyć majątek w kosztach.  Pamiętajmy, że nie ma co się spieszyć z amortyzacją, jeśli firma ma podatkowe straty i jest ryzyko, że nie zdąży ich rozliczyć przez pięć lat.

Przykład:

Pan Kowalski oferuje turystom przeloty balonem. Wykorzystuje go tylko przez trzy miesiące (czerwiec–sierpień). Roczna kwota amortyzacji wynosi 6000 zł, natomiast miesięczny odpis w okresie czerwiec–sierpień 2000 zł (wysokość rocznego odpisu podzielona przez liczbę miesięcy, w których balon jest używany). Przy tym wariancie faktyczna wysokość odpisów zaliczanych do kosztów będzie taka sama jak przy amortyzacji balonu wykorzystywanego przez cały rok.  Jeżeli pan Kowalski wybierze drugą metodę (roczna kwota amortyzacji podzielona przez 12 miesięcy), do kosztów w trakcie roku zaliczy tylko 1500 zł (6000 zł : 12 x 3).

Odpisów amortyzacyjnych nie można naliczać, jeśli firma zawiesiła działalność

Co zrobić w odwrotnej sytuacji – kiedy firma działa przez cały rok, a w wakacje ma przestój? – Nadal może amortyzować środki trwałe, które były już używane w działalności, a tylko przez jakiś czas nie pracują (np. z powodu braku zamówień) – wyjaśnia Małgorzata Dankowska.

Potwierdza to np. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB3/423-408/08-3/ŁM), w której czytamy: „czasowy brak wykorzystania maszyn i urządzeń w przypadku kontynuowania prowadzonej działalności w zakresie wynajmu, w której były te środki wykorzystywane, nie spowoduje utraty prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, stanowiących koszt uzyskania przychodów".

Nie mogą natomiast być amortyzowane środki trwałe nieużywane przez przedsiębiorcę na skutek zaprzestania działalności, w której były wykorzystywane (art. 22c pkt 5 ustawy o PIT oraz art. 16c pkt 5 ustawy o CIT).

Nie można też naliczać odpisów w firmie, która zawiesiła działalność na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Amortyzację wstrzymujemy od następnego miesiąca po zawieszeniu działalności.