Z interpretacji organów podatkowych wynika bowiem, że pojedynczy produkt może być uznany za próbkę, jeśli wręczany jest w celu promowania serii, kolekcji czy też sprawdzenia jego przydatności do wymagań nabywcy.
Taką sytuacją zajmowała się Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 29 grudnia 2011 r. (IBPP3/443-1086/11/KO). Pytanie zadał producent narzędzi i urządzeń dla przemysłu wiertniczego oraz górniczego. Zajmuje się on wytwarzaniem różnego rodzaju świdrów. W celu zdobycia zamówień nieodpłatnie przekazuje swoje wyroby do testów. Niejednokrotnie ponosi też koszty (lub ich część) związane z dostarczeniem tych wyrobów do kontrahenta (koszty transportu, obsługi celnej).
Wszystkie te działania służą zwiększeniu sprzedaży i umocnieniu pozycji firmy na rynku. Wnioskodawca podkreślił, że kontrahenci, którym przekazano świdry, mają obowiązek przeprowadzić ich testy i przedstawić ich wyniki w postaci protokółów (zgodnie z wcześniejszym ustaleniami). Ponadto ilość wyrobów oraz cel nieodpłatnego przekazania przesądzają o braku handlowego charakteru. Do testów przekazywane są bowiem pojedyncze egzemplarze świdrów.
Izba potwierdziła, że jest to przekazanie próbki w rozumieniu ustawy o VAT. W odpowiedzi czytamy: „przekazywane próbki (świdry) reprezentują cechy produktu gotowego, a zatem zachowują cechy charakterystyczne produktu gotowego. Co do zasady przedmiotów będących w stanie w całości zaspokoić potrzeby konsumenta związane z danym produktem nie można uważać za próbkę.
Niemniej jednak w niektórych przypadkach produkt przekazywany jako próbka może służyć celom promocyjnym poprzez stworzenie nowego zwyczaju po stronie nabywców. Dodatkowo pojedynczy produkt może stanowić próbkę, jeśli wręczany jest w celu promowania serii, kolekcji czy też sprawdzenia przydatności danego wyrobu do wymagań nabywcy.”
Izba zgodziła się, że w opisanej sytuacji konieczne jest wydanie produktu w formie ostatecznej, aby mógł on zostać w pełni sprawdzony. Podkreśliła, że „istotna ze względu na uznanie danego przekazania towaru za próbkę jest także jego przyczyna, tj. czy intencją podatnika jest wyłącznie chęć dokonania przysporzenia po stronie obdarowanego czy też chęć przekonania go do danych towarów, tak, aby zechciał on z nich skorzystać lub je nabywać.
Jeżeli chodzi zatem o próbki, należy pamiętać, że ich podstawowym celem nie jest zaspokojenie potrzeb konsumenta końcowego. Wydanie próbki nie może przybierać działań o charakterze handlowym. Przekazanie świdrów, mające na celu pozyskiwanie nowych odbiorców nie wskazuje, iż wydanie następuje w celu konsumpcyjnego zaspokojenia potrzeb podmiotów otrzymujących bezpłatne egzemplarze”.
Prezenty małej wartości
Firmy powinny pamiętać także o możliwości przekazywania bez podatku i konieczności prowadzenia dodatkowej ewidencji prezentów o wartości nieprzekraczającej 10 zł. Tym bardziej że przepisy na to pozwalające są rozumiane przez organy podatkowe w korzystny dla podatników sposób.
Świadczy o tym interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 28 września 2011 r. (IBPP1/443-1037/11/ES). Pytanie zadała firma zajmująca się sprzedażą napojów energetycznych.
Koszt zakupu puszki takiego napoju wynosi około 66 groszy netto. Firma chciała się upewnić, że jednorazowe przekazanie np. 300 szt. puszek napojów energetycznych jednemu odbiorcy nie jest dostawą towarów i nie podlega VAT ze względu na to, że jednostkowy koszt każdej z nich nie przekracza 10 zł?
Izba potwierdziła, że to stanowisko jest prawidłowe.
Powołała się na art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z nim przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.