- Coraz więcej firm zawiera umowy sponsoringu - mówi Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG.
Polega to na przekazaniu pieniędzy, rzeczy lub świadczeniu usług m.in. klubom sportowym, szpitalom czy szkołom. W zamian sponsor może liczyć na reklamę swojej nazwy, logo oraz prowadzonej działalności.
- Co więcej, tego rodzaju umowy zawierane są również między przedsiębiorstwami. Przykładem może być promocja środków do prania przez producentów AGD - dodaje Grzegorz Grochowina.
Ważna wzajemność
Zgodnie z przepisami sponsoring jest jedną z form promocji polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom. Można wspierać w ten sposób zarówno osoby fizyczne, organizacje, jak i instytucje. Celem jest upowszechnianie wiedzy o firmie i jej produktach.
- Dla przedsiębiorców ma duże znaczenie, że umowa sponsoringu jest bardziej korzystna niż podobna do niej umowa darowizny. Mogą bowiem uznać wszystkie wydane na ten cel pieniądze za koszt uzyskania przychodu. W darowiźnie odliczeniu podlega tylko kwota, która nie przekracza 6 proc. dochodu rocznie. Kluczowe jest jednak właściwe sformułowanie umowy, by uniknąć ryzyka, iż organ podatkowy zakwestionuje odliczenie wynikające z umowy sponsoringu - wyjaśnia Grzegorz Grochowina.
Potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB5/423-623/10-2/AS). Dyrektor izby wskazuje, że umowy zawierane przez firmy mogą przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (zakładającego wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego. Ten zbliżony jest bardziej do darowizny, gdyż polega na jednostronnym finansowaniu.
"Aby dana umowa mogła być uznana za sponsoring właściwy, jej treść musi zawierać wzajemność zobowiązań umawiających się stron. Oznacza to zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do reklamowania nazwy sponsora, logo i prowadzonej przez niego działalności" - czytamy.
Ponadto, aby powyższa umowa nie była utożsamiana z darowizną, strony powinny w niej określić rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń.
W roli płatnika
W praktyce wiele problemów stwarza też firmom sposób rozliczenia takich umów. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych sponsor występuje w roli płatnika, co oznacza, że od przekazanej kwoty musi odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy.
Mówi o tym m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-63/09-2/AMN).
Dyrektor izby uznał, że wynagrodzenie wypłacone sponsorowanemu za świadczone przez niego usługi należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Na spółce jako płatniku będzie ciążył obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Do końca lutego następnego roku podatkowego ma obowiązek sporządzić informację o wysokości dochodu (PIT11) i przesłać ją sponsorowanemu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Opinia
Jarosław Ziobrowski, prawnik w WKB Wierciński Kwieciński Baehr
Autor: Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że od przekazanej sponsorowanemu kwoty pieniężnej należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne. Problem pojawia się, gdy przedmiotem wynagrodzenia są rzeczy, np. samochód czy komputer. Wówczas to sponsorowany (zwykle osoba fizyczna) musi wpłacić kwotę zaliczki, zanim je otrzyma. Może to być trudne do wykonania, gdy rzecz jest znacznej wartości (np. samochód). Pewnym rozwiązaniem akceptowanym przez organy podatkowe będzie przekazanie sponsorowanemu auta oraz dodatkowo określonej kwoty, która będzie odpowiadać łącznej wysokości składek i zaliczek.
Czytaj także w serwisie:
»
»
»
»
»
»