Potwierdziła to Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 6 lipca 2011 (IPPP1-443-832/11-2/IGo).

Wniosek o interpretację dotyczył art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011.

Teatr wskazał, że umożliwia nieodpłatny wstęp na spektakle głównie przedstawicielom instytucji, niektórym osobom fizycznym traktowanym jako „goście specjalni” oraz przedstawicielom kontrahentów teatru (z którymi ma on zawarte umowy handlowe na świadczenia promocyjne).

We wniosku podkreślono, że poprzez umożliwienie nieodpłatnego wstępu na spektakl teatr promuje swoją działalność. Ma się to przyczynić do „pozyskania dodatkowych źródeł finansowania na produkcję nowych spektakli, zwiększonego zainteresowania sztukami i wpłynąć na zwiększenie wpływów ze spektakli”.

Cel, jaki przyświeca teatrowi przy nieodpłatnym świadczeniu usługi dla m.in. gości specjalnych czy kontrahentów teatru, jest ściśle związany z promowaniem jego działalności. Innymi słowy jest jednoznacznie związany z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Nieodpłatne bilety wstępu, zaproszenia na spektakle teatralne są przekazywane z myślą o przyszłym świadczeniu usług kulturalnych w zakresie wstępu na odpłatne przedstawienia teatralne. Dlatego w ocenie teatru są to nieodpłatne świadczenia wykonywane w związku z jego działalnością gospodarczą.

Izba skarbowa przyznała podatnikowi rację. Stwierdziła, że za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Również w jej ocenie nieodpłatne wydanie biletów i zaproszeń jest związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i w konsekwencji nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Komentuje:

Iwona  Młynarska-Morchało starsza konsultantka, doradca podatkowy w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, obowiązującym od 1 kwietnia 2011, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców (…) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. A contrario, jeśli usługi są świadczone nieodpłatnie do celów związanych z działalnością gospodarczą podatnika,  nie podlegają VAT. Generalnie nie powinno być co do tego wątpliwości.

W konsekwencji organ przyznając rację podatnikowi, słusznie wskazał, że nieodpłatne świadczenie usług polegające na wspieraniu działalności gospodarczej teatru nie jest opodatkowane. Natomiast gdyby podatnik nie wykazał związku tego świadczenia z jego działalnością gospodarczą,  wówczas takie nieodpłatne przekazanie biletów powinno zostać uznane za podlegające VAT.

W konsekwencji jeśli podatnik będzie mógł dowieść, że nieodpłatnie świadczone przez niego usługi są związane z jego działalnością gospodarczą, to  ich nieodpłatne świadczenie nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT. Reasumując, można powiedzieć, że jeśli przykładowo świadczenie usługi na rzecz pracownika będzie miało przede wszystkim charakter dodatkowej „korzyści” dla pracownika, świadczenie takie powinno podlegać opodatkowaniu.

Natomiast jeśli korzyść pracownika będzie drugorzędna w stosunku do korzyści przedsiębiorstwa, należałoby uznać, że z perspektywy podatnika świadczenie związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem, a więc jest świadczeniem nieopodatkowanym. Takie stanowisko znalazło potwierdzenie w orzeczeniu ETS z 16 października 1997 w sprawie Julius Fillibeck Söhne & Co. KG v. Finanzamt Neustadt (C-258/95).

Czytamy w nim, że „w specyficznych okolicznościach, w przypadku gdy charakter prowadzonej działalności wymusza na pracodawcy np. zapewnienie transportu dla pracowników (alternatywne środki transportu są trudne do wykorzystania) – świadczenie pracodawcy należy uznać za bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą”. Jest to jednocześnie argument przemawiający za brakiem osobistej korzyści po stronie pracownika.

Problem z udowadnianiem, czy dana usługa jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie powinien wystąpić, jeśli podatnik świadczy nieodpłatnie usługę dla swoich kontrahentów w celu zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa w przyszłości, tak jak ma to miejsce w interpretacji wydanej dla teatru.

 

Zobacz serwisy:

Co i jak podlega opodatkowaniu » Usługi kultury, sztuki i rozrywki

Usługi » Nieodpłatne świadczenie usług