- W naszej spółce z o.o. w 2010 r. dokonaliśmy likwidacji kilku maszyn. Zostały one wycofane z używania, co potwierdza protokół. Maszyny wykreśliliśmy z ewidencji środków trwałych i nieumorzoną część ich wartości początkowej wpisaliśmy w poczet kosztów rachunkowych. Czy kwotę tę możemy również zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Odpowiada Renata Madej-Miazga doradca podatkowy, menedżer w zespole Tax Management & Accounting Services, biuro PwC w Krakowie:
Tak
, chyba że decyzja o likwidacji spowodowana była zmianą rodzaju działalności firmy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Skoro maszyny były wcześniej używane na potrzeby działalności, to związek wydatków na ich zakup z przychodami nie może budzić wątpliwości.
Trzeba jednak pamiętać o art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Wynika z niego, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.
Ustawa o CIT nie definiuje zwrotu „likwidacja". Z żadnego jej przepisu nie wynika jednak, że pojęcie to należy rozumieć w sensie fizycznego unicestwienia. Działania podjęte przez spółkę pozwalają więc uznać, że doszło do likwidacji środków trwałych.
Spółka ma bowiem protokół, który potwierdza, że w sposób trwały oraz nieodwracalny zaniechała ich wykorzystania. Jeśli likwidowane środki trwałe nie utraciły przydatności gospodarczej w wyniku zmiany rodzaju działalności, to zasadne wydaje się zaliczenie ich wartości netto do kosztów uzyskania przychodów.
Zobacz:
» PIT i CIT » Likwidacja składnika majątku
» Deklaracje i zeznania » CIT-8
Inne odpowiedzi na pytania czytelników z dyżuru na temat CIT-8: