[b]Prowadzę firmę transportową. W tym roku nie korzystałem z jednorazowej amortyzacji. Czy limit przechodzi na przyszły rok (w styczniu planuję bowiem zakup dwóch samochodów ciężarowych)?[/b] – pyta czytelnik.
[b]Nie[/b]. Można z niego skorzystać tylko w danym roku. Jeśli to możliwe, warto więc przyspieszyć zakup. Tym bardziej że w przyszłym roku w ten sposób będzie można zaliczyć do kosztów znacznie mniejszą kwotę niż w tym.
[srodtytul]Niewykorzystany limit przepada[/srodtytul]
Zgodnie z art. 22k ust. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grup 3 – 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Z prawa tego mogą skorzystać nowe firmy (w roku, w którym rozpoczęły prowadzenie działalności gospodarczej) oraz mali podatnicy. W ten sposób, co do zasady, można w roku zaliczyć do kosztów nie więcej niż równowartość 50 tys. euro.
Limit dotyczy łącznej wartości odpisów amortyzacyjnych. Podatnicy mogą dokonywać jednorazowego odpisu nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji. Od następnego roku mogą wybrać degresywną lub liniową metodę amortyzacji.
Z przepisów tych wynika, że niewykorzystany w danym roku limit przepada.
Niestety, nie jest to jedyna zła wiadomość dla przedsiębiorców, którzy z jednorazowej amortyzacji nie zdążą skorzystać w tym roku i planują zakupy środków trwałych na 2011 r.
[srodtytul]Ulga będzie znacznie niższa[/srodtytul]
Dlatego że [b]w przyszłym roku prawo do tej ulgi będzie przysługiwało mniejszej liczbie firm.[/b] O zaliczeniu do małych podatników decyduje bowiem wielkość przychodów ze sprzedaży (wraz z VAT) osiągniętych w poprzednim roku.
[b]Limit został określony na równowartość 1,2 mln euro. Na 2011 r. wynosi on 4 mln 736 tys. zł. To mniej o 331 tys. zł niż w tym roku.[/b]
[b]Poza tym limit jednorazowej amortyzacji będzie ponaddwukrotnie niższy: dziś wynosi 422 tys. zł, w przyszłym roku będzie to tylko 197 tys. zł.[/b] To dlatego, że na lata 2009 – 2010 został podwyższony do 100 tys. euro, co miało pomóc firmom w walce z kryzysem gospodarczym. Od 2011 r. próg ten wraca do poziomu 50 tys. euro.
[srodtytul]Aut osobowych nie rozliczysz[/srodtytul]
Warto podkreślić, że przepisów o jednorazowej amortyzacji nie można stosować do samochodów osobowych w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] (w tym tzw. samochodów z kratką).
Chodzi o wszelkie pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem samochodu:
- mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
- mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza połowę długości pojazdu,
- który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
- który ma kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
- będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT [/link](np. karawan, bankowóz, pomoc drogowa).
[srodtytul]Pytania o pomoc de minimis[/srodtytul]
Zgodnie z art. 22k ust. 10 ustawy o PIT jednorazowa amortyzacja jest pomocą de minimis. W związku z tym przez pewien czas organy podatkowe uważały, że firmy transportowe przy zakupie samochodów nie mogą z niej korzystać. Powoływały się na [b]rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu o pomocy de minimis (DzUrz. UE L 06.379.5 z 28 grudnia 2006 r.)[/b].
Mówi ono, że przepisów tych nie stosuje się do pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego.
Później jednak fiskus zmienił zdanie. Dziś uważa, że ulga w postaci jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, jakkolwiek jest pomocą publiczną, to nie jest pomocą na nabycie środka trwałego. Możliwe jest więc jej stosowanie również przez firmy zajmujące się transportem drogowym.
Potwierdza to np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 sierpnia 2010 r. (ITPB1/415-454/10/ PSZ).[/b]
[ramka][b]Kiedy można uniknąć długotrwałej amortyzacji[/b]
Jednorazowo do kosztów można zaliczyć wartość środków trwałych zakwalifikowanych do:
[b]grupy 3[/b] – kotły i maszyny energetyczne, np. silniki elektryczne, przetwornice prądu,
[b]grupy 4[/b] – maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania, np. tokarki, obrabiarki, prasy, pompy, wentylatory, piece przemysłowe, komputery,
[b]grupy 5[/b] – specjalistyczne maszyny, urządzenia i aparaty, np. aparatura przemysłu chemicznego, maszyny i urządzenia koksownicze i gazownicze, maszyny przędzalnicze i szwalnicze,
[b]grupa 6[/b] – urządzenia techniczne, np. stacje transformatorowe, urządzenia alarmowe i sygnalizacyjne, zbiorniki naziemne, dźwigi i żurawie, kontenery,
[b]grupa 7[/b] – środki transportu (z wyjątkiem samochodów osobowych, w tym aut z kratką), np. samochody ciężarowe, autobusy, ciągniki, naczepy i przyczepy,
[b]grupa 8 [/b]– narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, np. aparatura i sprzęt medyczny, kioski, budki, baraki, domki kempingowe.[/ramka]
[b]Czytaj więcej o jednorazowej amortyzacji:[/b]
[i][link=http://www.rp.pl/temat/67029.html]Jednorazowa amortyzacja[/link] [/i]