[b]- Prowadzę sklep z odzieżą. Zdarza się, szczególnie podczas przedświątecznej gorączki, że klienci chcą oddać nieprzemyślany zakup. Gdy jest to uzasadnione, zgadzam się na to. W ten sposób zachęcam ich do ponownego odwiedzenia sklepu. Mam jednak wątpliwości, czy mogę przyjąć zwrot, jeśli nabywca zgubił paragon z kasy fiskalnej?[/b]
[b]Tak[/b]. Przepisy nie uzależniają przyjęcia zwrotu towaru i prawa do skorygowania obrotu od posiadania paragonu.
Podatnik musi jednak mieć inne dowody, które potwierdzają to zdarzenie. Z taką wykładnią przepisów o VAT zgadzają się organy podatkowe. Tak wynika z odpowiedzi udzielanych na pytania podatników.
Przykładem jest[b] interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 18 czerwca 2010 r. (IBPP4/443-522/10/JP)[/b]. Z pytaniem zwróciła się spółka zajmująca się sprzedażą detaliczną odzieży sportowej. Wyjaśniła ona, że klienci zwracają część towarów z uwagi na ujawnione wady.
Czasami spółka przyjmuje również zwroty nieuszkodzonych ubrań na podstawie indywidualnych ustaleń z nabywcą. Celem jest kształtowanie pozytywnego wizerunku sklepu przez dbanie o zadowolenie klientów.
Problem w tym, że nie zawsze mają oni oryginał paragonu. W takiej sytuacji spółka zamierza korygować obrót i wysokość VAT należnego na podstawie podpisanego przez klienta i podatnika protokołu zwrotu, ze wskazaniem wartości towaru i kwoty podatku należnego.
Izba skarbowa potwierdziła, że można postępować w ten sposób. Wyjaśniła, że każda kasa ma pamięć fiskalną, która umożliwia trwały jednokrotny zapis danych (nie da się ich usunąć). Powoduje to, że [b]za pomocą kasy nie można rejestrować zwrotów lub reklamacji. Trzeba je ujmować w odrębnej ewidencji korekt[/b], prowadzonej zgodnie z art. 109 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link].
Izba wyjaśniła, że podstawę do korekt daje art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z nim podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o VAT należny.
Z kolei z ust. 4 tego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i uznanych reklamacji. Izba podkreśliła, że może to nastąpić, pod warunkiem że zwrot towaru został udokumentowany.
Najprościej jest, gdy nabywca wraz towarem odda paragon (jest on dowodem zakupu). Jest jednak dopuszczalne oparcie się na innych dowodach (np. dokumencie gwarancji, numerze seryjnym itp.). Taka korekta jest dopuszczalna, w sytuacji gdy podatnik ma pewność, że towar został przez niego sprzedany, i jest w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości, fakt ten udowodnić.
Za takim rozumieniem przepisów opowiedziały się również [b]Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 30 sierpnia 2010 r. (ITPP1/443-518/10/AJ) oraz Izba Skarbowa w Poznaniu w odpowiedzi z 3 czerwca 2009 r. (ILPP2/443-415/09-2/MN).[/b]