VAT nałożony na niektóre działania promocyjne może stanowić istotną pozycję kosztową w budżecie działu marketingu danego przedsiębiorcy.
[srodtytul]Przepis sprzeczny z prawem unijnym[/srodtytul]
W świetle aktualnego brzmienia art. 7 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] oraz orzecznictwa sądowego nieodpłatne wydania towarów podlegają VAT wyłącznie wtedy, gdy nie są dokonywane na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Jeżeli zatem nieodpłatnemu przekazaniu towarów towarzyszy cel biznesowy, nie podlega ono VAT.
Potwierdził to m.in.[b] Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku siedmiu sędziów z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08)[/b]. W praktyce oznacza to, że wszelkie wydania towarów (różnego rodzaju gadżetów, prezentów dla klientów, wygranych w konkursach itd., niezależnie od ich wartości) odbywające się w ramach prowadzonej przez przedsiębiorców działalności marketingowej nie są objęte VAT.
Obecne brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jest jednak sprzeczne z prawem wspólnotowym, na co zwracał uwagę również NSA w powołanym powyżej wyroku.
Zgodnie bowiem z art. 16 [b]dyrektywy 2006/112/WE a także orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (zwłaszcza orzeczeniem w sprawie C-48/97 Kuwait Petroleum)[/b] opodatkowane VAT powinno być co do zasady każde nieodpłatne wydanie towarów, niezależnie od tego czy następuje na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika czy nie.
[srodtytul]Projektowana zmiana[/srodtytul]
Ministerstwo Finansów zdecydowało się usunąć tę niezgodność. Na swoich stronach internetowych opublikowało projekt zmian do ustawy o VAT, modyfikujący m.in. zasady opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów (jego ostatnia wersja nosi datę 26 listopada). Nie został on jeszcze formalnie przyjęty przez Radę Ministrów.
Założenia są takie, że nowelizacja wejdzie w życie 1 lutego 2011 r., choć dotrzymanie tego terminu może być dość trudne z uwagi na kalendarz legislacyjny. Biorąc jednak pod uwagę, że w Sejmie zakończono właśnie prace nad dwoma budzącymi najwięcej kontrowersji nowelizacjami ustawy o VAT (dotyczącymi podniesienia stawek i zmian w zakresie zwolnień z opodatkowania), można spodziewać się przyspieszenia prac nad projektem.
[srodtytul]Wyjątki nabiorą znaczenia[/srodtytul]
W razie wejścia w życie zakładanej nowelizacji, VAT będzie objęte co do zasady każde nieodpłatne przekazanie towarów niezależnie od tego, na jaki cel zostaną one przekazane. Warunkiem opodatkowania nadal będzie jednak to, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów (nabycie miało związek z działalnością opodatkowaną). VAT naliczony od nieodpłatnego przekazania będzie zatem obciążał koszty przedsiębiorcy.
Znaczenia nabiorą w praktyce martwe w ostatnim czasie przepisy ustawy o VAT wyłączające z opodatkowania niektóre nieodpłatne wydania towarów. Chodzi mianowicie o art. 7 ust. 3 i kolejne, dotyczące prezentów o małej wartości, próbek oraz drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Podatnicy będą musieli dokładnie przeanalizować nieodpłatne wydania towarów odbywające się w ramach działalności marketingowej. O ile na gruncie obecnie obowiązujących przepisów wystarczające było ustalenie, czy dane przekazanie towarów nastąpiło na cele prowadzonej działalności gospodarczej, o tyle po wejściu w życie nowelizacji analiza taka będzie już bardziej skomplikowana.
Aby ograniczyć koszty wynikające z opodatkowania VAT, trzeba będzie ocenić, czy nie mamy przypadkiem do czynienia z jedną z kategorii czynności wyłączonych z opodatkowania. Kwalifikacja taka nie zawsze będzie prosta, gdyż interpretacja przepisów dotyczących prezentów o małej wartości, próbek czy też materiałów drukowanych może niekiedy nastręczać trudności.
[ramka][b]Ważne dla akcji marketingowych[/b]
Stosowane przez przedsiębiorców schematy prowadzenia niektórych działań marketingowych, zakładające przekazywanie nieodpłatnie towarów konsumentom, powinny być również przeanalizowane pod kątem wniosków płynących z ostatnich orzeczeń [b]ETS[/b], w szczególności [b]wyroku w sprawie C-55/09 (Baxi Group Ltd). [/b]
Orzeczenie to dotyczyło płatności dokonywanych przez przedsiębiorcę na rzecz podmiotu zarządzającego programem lojalnościowym, dostarczającego członkom tego programu prezentów lojalnościowych. Zdaniem Trybunału płatność taka jest częściowo wynagrodzeniem za usługę świadczoną przez zarządzającego, ale w części stanowi wynagrodzenie wypłacane przez podmiot trzeci za dostawę towarów wykonywaną na rzecz członka programu lojalnościowego (klienta).
Wydaje się, że orzeczenie to może mieć znaczenie nie tylko dla oceny podatkowej programów lojalnościowych organizowanych przez przedsiębiorców, ale również innych akcji marketingowych polegających na przekazywaniu nieodpłatnie towarów konsumentom, zlecanych różnego rodzaju agencjom marketingowym.[/ramka]
[i]Autor jest starszym menedżerem w zespole VAT firmy Deloitte[/i]
[ramka][b]Czytaj więcej o [link=http://www.rp.pl/temat/64651.html]VAT od nieodpłatnego przekazania towarów [/link][/b][/ramka]