A to dlatego, że nie są wynagrodzeniem z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich. Wynika tak z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 26 listopada 2009 r. (IBPBII/1/415-668/09/BD).[/b]
[srodtytul]Z zasady kwotowe...[/srodtytul]
Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] (art. 22 ust. 2) przyznają pracownikom uzyskującym przychody ze stosunku pracy możliwość odliczenia od przychodów konkretnych kwot w skali miesiąca i roku.
Przykładowo dla pracownika, który mieszka w tej samej miejscowości, gdzie znajduje się zakład pracy, będzie to miesięcznie 111,25 zł, a rocznie 1335 zł.
[srodtytul]... choć nie zawsze[/srodtytul]
W pewnych przypadkach koszty uzyskania przychodów określone są jednak stawką procentową. Tak jest m.in. przy prawach autorskich. W myśl art. 22 ust. 9 koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami wynoszą 50 proc. uzyskanego przychodu.
Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.
To, czy podatnik uzyskuje przychody z praw autorskich, ocenia się na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=019E668E462ADF1AD070015BABA28702?id=181883]ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.)[/link].
W myśl tej ustawy przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe; plastyczne; fotograficzne; architektoniczne; muzyczne; sceniczne czy audiowizualne (w tym filmowe).
[srodtytul]Decyduje ustawa lub umowa[/srodtytul]
Jeśli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.
Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.
„Z umowy o pracę (angażu) powinno jednak wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych).
Tylko takie wyróżnienie połączone z udokumentowaniem prac – utworów chronionych prawem autorskim, daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.” – podsumowała izba.
[srodtytul]Nie pracuje, więc nie stosuje[/srodtytul]
W interpretacji podatnik, który jest dziennikarzem, pytał, czy w przypadku, gdy zachoruje, do jego zryczałtowanego honorarium stosowane będą 50-proc. koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem izby takiej możliwości nie będzie, a to dlatego, że w tym czasie pracownik-dziennikarz nie wykonuje pracy będącej przedmiotem prawa autorskiego.
Tym samym wynagrodzenie obliczane za czas zwolnienia lekarskiego nie może pozostawać w uchwytnym związku przyczynowo-skutkowym z działaniami twórczymi, kreującymi utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim.
Zdaniem izby wynagrodzenie za czas przebywania na zwolnieniu lekarskim jest świadczeniem stanowiącym przychód ze stosunku pracy i przy poborze zaliczki na podatek dochodowy należy uwzględnić koszty wynikające z art. 22 ust. 2 ustawy o PIT (a więc kwotowe).
[ramka][b]Muszą być spełnione warunki[/b]
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wtedy, gdy spełnione są dwie przesłanki.
Po pierwsze konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania.
Po drugie osiągnięty przychód „musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego”.[/ramka]