To kolejna zaleta bycia przedsiębiorcą. Przepisy podatkowe pozwalają bowiem na rozliczenie co miesiąc w kosztach wydatku związanego z nabyciem majątku trwałego firmy, który wraz z okresem jego używania będzie stopniowo tracił na wartości (zużywał się). Jeśli jego wartość nie przekracza 3,5 tys. zł, to można go zaliczyć do kosztów jednorazowo. W pozostałych wypadkach, choć są wyjątki, dopuszczalne jest rozłożenie na raty w postaci odpisów amortyzacyjnych (art. 22a – 22o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=346580]ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[/link]).
Amortyzacji podlegają kupione lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku (w dniu przyjęcia do używania) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością. Ponadto maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty przewidziane do używania dłużej niż rok.
Ważne, aby stanowiły one jego własność lub współwłasność i by były wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Niezależnie od czasu przewidywanego używania przedsiębiorcy mogą również amortyzować np. wybudowane na cudzym gruncie budynki i budowle.
Przepisy pozwalają też na amortyzację rzeczy, które zostały podatnikowi oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
Nie w każdym wypadku amortyzacja jest możliwa. Dotyczy to m.in. prawa wieczystego użytkowania gruntów, dzieł sztuki i eksponatów muzealnych.
[ramka][b]Zobacz [link=http://www.rp.pl/temat/542284.html]poradnik o samozatrudnieniu[/link][/b][/ramka]