[b]Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 listopada 2009 r. (ITPP2/443-670/09/AK).[/b]

Spółka świadczy usługi przygotowania i czasowego udostępniania stoisk wystawowych klientom prezentującym swoją ofertę na targach promocyjnych i reklamowych.

Stoiska wynajmowane są głównie podczas zagranicznych targów. Usługi świadczone przez spółkę mają charakter kompleksowy i obejmują m.in. zaprojektowanie stoiska, jego wykonanie, transport, montaż poszczególnych elementów oraz serwis techniczny w czasie targów.

Zdaniem spółki są to usługi reklamy. Jak wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link] (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2010 r.), miejscem świadczenia takich usług będzie miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.

Potwierdza to orzecznictwo ETS, z którego wynika, że do usług reklamowych zaliczają się nie tylko działania tradycyjnie uważane za promocję czy reklamę, ale także inne czynności, jeżeli podjęte są w związku z kampanią reklamową lub informacyjną. Izba nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Jej zdaniem usługi świadczone przez spółkę nie są usługami reklamy, gdyż nie są ukierunkowane na rozpowszechnianie informacji o towarach klienta, a polegają jedynie na wykonaniu stoiska zgodnie z zamówieniem.

Dopiero sam klient, na bazie udostępnionej przez spółkę infrastruktury, prowadzi kampanię reklamową swoich produktów.

Organ podatkowy powołał się na przepisy dyrektywy VAT, z których wynika, że miejscem świadczenia usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną oraz usług pomocniczych do takiej działalności jest miejsce, w którym usługa jest faktycznie świadczona. Zdaniem organu do usług pomocniczych objętych tą regulacją zaliczają się również usługi kompleksowej organizacji targów lub wystaw.

[i]Autorka jest konsultantką w zespole zarządzania wiedzą podatkową PricewaterhouseCoopers[/i]

[ramka][b]Komentuje Wojciech Śliż, starszy menedżer w zespole podatków pośrednich Pricewaterhouse Coopers[/b]

Usługi targowe oraz usługi pomocnicze do nich nie zostały bezpośrednio wymienione w przepisach o VAT obowiązujących do 30 listopada 2008 r.

Stąd ustalenie miejsca ich świadczenia (a więc i opodatkowania) stanowiło przedmiot kontrowersji, a wytyczne ministra finansów i interpretacje organów podatkowych nie były jednoznaczne.

Praktyka organów podatkowych wskazywała, że w pewnych przypadkach przekonująca była argumentacja, że w ramach kompleksowej usługi organizacji targów świadczone są usługi cząstkowe, takie jak usługi reklamy (opodatkowane w kraju usługobiorcy).

Od 1 grudnia 2008 r. usługi takie jak targi i wystawy a także usługi pomocnicze do nich zostały zaliczone wprost do usług podobnych do usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki i edukacji, dla których miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. Dlatego też stanowisko izby skarbowej należy uznać za słuszne.

Warto dodać, że choć od 1 stycznia 2010 r. zasady opodatkowania usług zasadniczo się zmieniły, to jednak w świetle przepisów przejściowych miejsce świadczenia usług targowych będzie określane podobnie jak do tej pory, aż do 31 grudnia 2010 r. (tj. będą one opodatkowane w kraju, gdzie są faktycznie świadczone).

Natomiast od 1 stycznia 2011 r. będą opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy, pod warunkiem że będą świadczone na rzecz podatników.

Jedyny wyjątek to świadczone na rzecz podatników usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy; miejscem ich świadczenia od 1 stycznia 2011 r. będzie miejsce, gdzie imprezy te faktycznie się odbywają.

Z kolei miejscem świadczenia – na rzecz niepodatników – usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, będzie – od 1 stycznia 2011 r. – miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

W tym zatem wypadku (usługi na rzecz niepodatników) nie zajdzie tak istotna zmiana, jak w przypadku gdy usługobiorcą będzie podatnik.[/ramka]