[b]Wynika tak z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 24 lutego 2009 r. (IPPB3-423-1629/08-2/KK).[/b]
Jedna ze spółek zastanawiała się, czy koszty zakupu towarów wydawanych nieodpłatnie w ramach świadczenia usług marketingowych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów z tytułu wykonania usługi marketingowej?
Spółka świadczy kompleksowe usługi marketingowe. W ramach tych usług przeprowadza akcje marketingowe polegające na zakupie i wydawaniu klientom lub potencjalnym klientom zleceniodawców obsługiwanych przez spółkę upominków i prezentów o różnej wartości. Prezentami takimi są np. mydło, krem, kalendarz, bon na zakup towaru wraz z nadrukowaną reklamą towaru oferowanego przez klienta, o wartości rynkowej przekraczającej niekiedy 5 zł. Celem podejmowanych działań jest wyłącznie promocja i korzystny wpływ na wysokość przychodów uzyskiwanych przez zleceniodawców usług. Koszty zorganizowania akcji marketingowej w całości uwzględnione są w kalkulacji ceny za wykonanie usług marketingowych.
[srodtytul]Są prezenty, ale jest też przychód... [/srodtytul]
Izba skarbowa przyznała rację spółce. Zgodziła się, że wydatki związane z kupnem towarów powinny być uznane za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ich nabycie pozostaje bowiem w bezpośrednim związku z uzyskaniem przychodu przez spółkę, jakim jest [b]zapłata przez zleceniodawców za wykonanie usługi marketingowej, w skład której wchodzi również zakup i rozdysponowanie wspomnianych prezentów. Nieodpłatne przekazywanie prezentów jest w rzeczywistości nieodpłatnym przekazaniem jedynie z punktu widzenia obdarowanego, natomiast spółka otrzymuje z tego tytułu przychód w postaci ceny płaconej przez zleceniodawcę.[/b]
[srodtytul]...więc da się go pomniejszyć[/srodtytul]
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1.
Oznacza to, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Pamiętać trzeba jednak, że [b]zwrot „w celu” oznacza tyle, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania. [/b]Przedsiębiorca może bowiem uwzględnić tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
[srodtytul]Wskazana jest ostrożność [/srodtytul]
Zdaniem izby skarbowej wydatki ponoszone przez spółkę, które stanowią koszty świadczenia usług (czyli koszty wykonania czynności zleconych przez zleceniodawców), można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Izba zaznaczyła jednak, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z tymi przychodami i racjonalności dla osiągnięcia tego przychodu.
„Wydatek więc zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli podatnik udowodni fakt poniesienia wydatku i wykaże celowość, racjonalność poniesionych kosztów z punktu widzenia związku przyczynowego pomiędzy poniesionym kosztem a zasadnie oczekiwanym skutkiem w postaci przychodu. Dlatego też wnioskodawca zawsze przy ponoszeniu wydatku musi mieć na uwadze art. 15 ust 1 z uwzględnieniem katalogu kosztów niemogących enumeratywnie stanowić kosztów uzyskania przychodów, tj. art. 16 ust. 1” – czytamy w interpretacji.
Izba zaznaczyła, że w tym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 i pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka ponosi bowiem wydatki w celu wykonania usługi, a nie reprezentacji (pkt 28 ustawy) czy bezinteresownej chęci obdarowania klientów bądź potencjalnych klientów zleceniodawców (pkt 14 ustawy).
[ramka][b]Celem ma być promocja [/b]
[b]Działania marketingowe nie powinny być podejmowane w celu polepszenia własnego wizerunku. Ich celem powinna być wyłącznie promocja i korzystny wpływ na wysokość przychodów uzyskiwanych przez zleceniodawców usług. Wtedy ponoszone wydatki będą kosztem podatkowym.[/b]
Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo [b]Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 4 kwietnia 2007 r. (1472/ROP1/423-73/07/KM)[/b] stwierdził, że „ponoszone przez spółkę wydatki związane z działalnością marketingowo-reklamową produktów zleceniodawcy nie są wydatkami na reprezentację podatnika”.
Tak samo wynika z interpretacji z 17 maja 2007 r. wydanej przez [b]Drugi Urząd Skarbowy w Warszawie (1472/ROPI/423-101/07/AK)[/b]. Czytamy w niej: „W związku z tym, że świadczone przez spółkę usługi (...) są realizowane na zlecenie i rzecz podmiotu zewnętrznego i dotyczą produktów tego podmiotu, a nie podmiotu spółki, należy uznać, iż w stosunku do ponoszonych przez spółkę kosztów związanych z wykonywaniem usług marketingowych (...) nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy (...), gdyż nie dotyczą one wydatków mających związek z reprezentacją spółki”. [/ramka]