Tak uznał [b]dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 16 stycznia 2009 r. (nr IPPB1/415-1259/08-2/EC)[/b].
Z wnioskiem o wykładnię przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystąpił przedsiębiorca, który z fiskusem rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a koszty związane z prowadzoną działalnością ewidencjonuje w momencie wystawienia faktury.
Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego na wynajem urządzenia do przesiewania piasku na kwotę netto 390 tys. zł spłacaną w 36 ratach. Opłatę wstępną zaksięgował zgodnie z art. 22 ust. 5c, tj. podzielił ją na 36 rat, i nie jest pewien, czy postąpił właściwie. Uważa bowiem, że podzielenie opłaty wstępnej było nieprawidłowe, gdyż zgodnie z art. 22 ust. 6b wydatki związane z uiszczeniem wstępnej opłaty leasingowej powinien zaewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo – w dacie ich poniesienia.
Takiego samego zdania był organ podatkowy. Jak podkreślił dyrektor IS w Warszawie, w myśl art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w art. 23.
Dyrektor mazowieckiej Izby Skarbowej wskazał też na art. 23b ust. 1 pkt 1 ustawy. Stanowi on, że opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, są przychodem finansującego i odpowiednio kosztem uzyskania przychodu korzystającego. Pod warunkiem jednak, że umowa została zawarta na czas oznaczony (stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji – jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne) albo co najmniej dziesięć lat (jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości). Suma zaś ustalonych w umowie opłat pomniejszona o należny podatek od towarów i usług odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Jeżeli zatem umowa leasingu spełnia określone w tym przepisie warunki, a leasingobiorca w dniu jej zawarcia nie korzysta ze zwolnień wymienionych w art. 23b ust. 2, to może on zaliczyć do kosztów podatkowych wszelkie wydatki związane z przedmiotem umowy leasingu – w tym opłatę wstępną.
[b]W ocenie organu podatkowego podatnik powinien zaliczyć wstępną opłatę leasingową do kosztów w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione[/b] (art. 22 ust. 4 i ust. 6b ustawy o PIT).
„Przy ewidencjonowaniu kosztów nie mają zatem zastosowania zasady określone w art. 22 ust. 5 – 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziane dla podatników prowadzących księgi rachunkowe” – czytamy w uzasadnieniu interpretacji. Przedsiębiorca ewidencjonujący koszty w momencie wystawienia faktury nie musi się zatem stosować do art. 22 ust. 5c ustawy o PIT.
[b]Wnioskodawca powinien zaliczyć tę wstępną opłatę w koszty jednorazowo w dacie ich poniesienia (wystawienia faktury)[/b].