Zgodnie z ustawą o VAT podatnik jest uprawniony do skorygowania deklaracji, jeśli nie odliczył podatku z faktury w dacie jej otrzymania lub w okresie następnym, a także, jeśli nie otrzymał w odpowiednim terminie dokumentów potwierdzających uprawnienie do zastosowania stawki 0-proc. w WDT. Uprawnienie to przysługuje mu również wtedy, gdy nie otrzymał w odpowiednim terminie dokumentów potwierdzających uprawnienie do zastosowania stawki 0-proc. w eksporcie.

[srodtytul]Nie zawsze się uda[/srodtytul]

Ogólne zasady dotyczące zasad korygowania deklaracji zawarte są w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Zgodnie z nią podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do korygowania uprzednio złożonej deklaracji (przy deklaracji VAT w każdym innym przypadku niż wymieniony wcześniej). Jednocześnie prawo to ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Po zakończeniu kontroli lub postępowania, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania prawo do korekty zostaje wznowione.

1 września 2005 r. w ordynacji podatkowej pojawił się przepis, zgodnie z którym prawo do skorygowania deklaracji po kontroli nie przysługuje podatnikom VAT. Stosowanie tego przepisu prowadziło do sytuacji, w której podatnik po zakończeniu kontroli (nawet jeśli nie wykazała ona nieprawidłowości) nie miał prawa do skorygowania deklaracji. Nie mógł również skorygować deklaracji, jeśli zgadzał się z ustaleniami kontroli i chciał poprawić wykryte błędy, aby uniknąć postępowania podatkowego. Musiał czekać na wszczęcie postępowania i decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Przepisy te były powszechnie krytykowane. Wskazywano na nierówne traktowanie podatników poddanych kontroli podatkowej i skarbowej. Zgodnie z ustawą o kontroli skarbowej podatnik ma prawo do skorygowania deklaracji w ciągu 14 dni od zakończenia tej kontroli.

[srodtytul]Zasady się zmieniły[/srodtytul]

1 grudnia 2008 r. kontrowersyjny art. 81b § 3 ordynacji został uchylony. Ustawa zmieniająca nie zawiera jednak żadnych przepisów przejściowych. Wydaje się więc, że nowe przepisy znajdą zastosowanie zarówno w sytuacji, gdy kontrola zostanie wszczęta po 1 grudnia 2008 r., jak i wtedy, gdy kontrola rozpoczęta przed tą datą zakończy się po wejściu w życie nowych przepisów.

[srodtytul]Uprawnienie pod warunkiem [/srodtytul]

Kontrola podatkowa zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli. Po tej dacie (a przed doręczeniem postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego) nie mamy do czynienia ani z kontrolą podatkową, ani z postępowaniem podatkowym (to ostatnie zostaje wszczęte z chwilą doręczenia postanowienia o wszczęciu postępowania).

[b]Dlatego też moim zdaniem w tym okresie nie znajdzie zastosowania ogólna zasada, zgodnie z którą do postępowań wszczętych przed datą wejścia w życie przepisów zmieniających stosuje się przepisy dotychczasowe. Skoro z dniem doręczenia protokołu kończy się postępowanie kontrolne, to do zdarzeń zaistniałych po tej dacie stosuje się nowe przepisy.

W związku z tym, jeśli podatnik po 1 grudnia 2008 r. będzie chciał skorygować deklarację, może to zrobić pod warunkiem, że nie toczy się wobec niego postępowanie kontrolne lub podatkowe.[/b]

Nowy przepis nie będzie jednak dotyczył podatników, którzy w okresie obowiązywania dotychczasowych regulacji nie mieli możliwości skorygowania deklaracji, bo po kontroli wszczęto wobec nich postępowanie podatkowe i wydano decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

[i]Autorka jest konsultantem podatkowym w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]