Nagrody związane ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa ich wartość nie przekracza 760 zł, zwolnione są z PIT. Nie dotyczy to jednak nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Organy podatkowe zwracają uwagę, że sprzedaż premiowa jest umową zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu [b](interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 25 sierpnia 2008 r., IPPB1/415-700/08-2/JB)[/b].
W praktyce natomiast zdarza się, że firmy, pragnąc zwiększyć sprzedaż własnych wyrobów, organizują akcje polegające na premiowaniu osób zatrudnionych w sklepach i hurtowniach swoich kontrahentów. Osoby, które sprzedają w wymienionych placówkach najwięcej wyrobów, otrzymują od ich producentów różne nagrody.
Dzięki takim akcjom nagrody trafiają do sprzedawców wyrobów, a nie do rzeczywistych nabywców. Z tego powodu organy podatkowe nie uznają takich nagród za sprzedaż premiową objętą preferencją w PIT.
W tej sytuacji wartość nagród otrzymanych od producenta przez pracowników sklepów czy hurtowni będzie stanowić dla nich przychody z tzw. innych źródeł. Oznacza to, że producent wyrobów, który przekazał nagrody sprzedawcom pracującym u swoich kontrahentów, nie będzie musiał pobierać zaliczek na podatek dochodowy w związku z przekazaniem nagród. Jednak po zakończeniu roku podatkowego powinien wystawić roczną informację PIT-8C. W informacji tej musi wykazać wartość nagród przekazanych osobie zatrudnionej w sklepie lub hurtowni swojego kontrahenta. Według bowiem ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń podlegających opodatkowaniu, muszą sporządzić informację o wysokości przychodów.
Taki dokument powinien być przekazany do końca lutego następnego roku podatkowego zarówno podatnikowi, jak i urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.
Natomiast pracownicy, którzy otrzymali podlegające opodatkowaniu nagrody, będą musieli uwzględnić je w składanych rocznych zeznaniach podatkowych.
[ramka][b]Przykład[/b]
Pan Bartłomiej prowadzi firmę produkującą meble biurowe. Wyroby te dostarcza do trzech hurtowni prowadzonych przez swoich kontrahentów. W tym roku pan Bartłomiej co miesiąc przekazuje nagrody pracownikom hurtowni, którzy sprzedają najwięcej mebli wyprodukowanych przez jego firmę. Taka forma nagradzania sprzedawców nie będzie uznana za sprzedaż premiową korzystającą z preferencji w PIT. Przedsiębiorca fundujący nagrody co prawda nie musi potrącać od nich zaliczek na PIT w trakcie roku, ale po jego zakończeniu ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Z kolei nagrodzeni pracownicy hurtowni powinni rozliczyć wartość nagród w rocznych PIT, zaliczając je do przychodów z tzw. innych źródeł.[/ramka]
[i]Podstawa prawna:
– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.)[/link].[/i]