[b]Orzekł tak WSA w Gliwicach w wyroku z 30 września 2008 r. (III SA/Gl 370/08).[/b]
Podatnik złożył wniosek o interpretację podatkową dotyczącą możliwości obniżenia VAT należnego, w przypadku gdy nie otrzymywał potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Jego zdaniem ich brak nie jest przeszkodą do obniżenia VAT. Urząd uznał jednak, że stanowisko podatnika jest niezgodne z ustawą o VAT i rozporządzeniem ministra finansów z 25 maja 2005 r. W jego opinii podstawą do obniżenia podatku jest potwierdzenie odbioru faktury korygującej .
Podatnik się odwołał, ale izba skarbowa wskazała, że zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 11 grudnia 2007 r. (U 6/06) § 16 ust. 4 rozporządzenia jest niekonstytucyjny, jednak został utrzymany w mocy przez 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku i w tym czasie wiąże organy podatkowe.
Sąd uchylił zaskarżoną decyzję. Wskazał, że § 16 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów jest niekonstytucyjny w części uzależniającej wysokość podstawy opodatkowania od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Jednak wyrok TK utrzymał w mocy ten przepis, a zatem organy powinny się do niego stosować. Musiały więc wydać interpretację na podstawie aktualnego stanu prawnego. Gdyby natomiast takiej samej czynności dokonał podatnik, który nie zwrócił się o wydanie interpretacji, byłby on w korzystniejszej sytuacji niż ten, który interpretację uzyskał. Dlatego sąd zdecydował uchylić zaskarżoną interpretację, by zapobiec tej nierówności.
[i]Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]
[ramka][b]Komentuje Hanna Szwarc,konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]
Niekonstytucyjność § 16 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r., na podstawie którego obniżenie podatku należnego możliwe jest dopiero w rozliczeniu za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, została potwierdzona [b]wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 11 grudnia 2007 r. (U 6/06)[/b]. Jednak do 18 grudnia 2008 r. ten kontrowersyjny przepis nadal funkcjonuje w naszym systemie prawnym. Dlatego organy podatkowe uznały, że są zobligowane do jego stosowania (decyzja izby skarbowej zapadła już po wyroku TK).
[b]Sąd stanął jednak po stronie podatnika. Uzasadnił to tym, że nie jest związany aktami prawnymi rangi podustawowej.[/b]
Orzeczenie to należy ocenić pozytywnie, tym bardziej że [b]WSA w Warszawie w wyroku z 8 maja 2008 r. (III SA/Wa 156/08)[/b] odrzucił skargę na interpretację izby skarbowej co do podobnego pytania podatnika. Argumentował, że przepis rozporządzenia stosuje się w przypadku skargi na interpretację, gdyż wówczas jest on interpretowany, a nie stosowany. W tym wypadku rozstrzygnięcia organów podatkowych zapadły jednak jeszcze przed wyrokiem Trybunału.
Reasumując, w związku z tym, że organy podatkowe są zobowiązane do stosowania obowiązujących przepisów, przedsiębiorcom pozostaje jedynie droga sądowa w celu wyegzekwowania swoich praw.
Warto wspomnieć, że [b]1 grudnia 2008 r. prawdopodobnie wejdzie w życie nowelizacja ustawy o VAT, która wprowadza do niej wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w celu obniżenia podstawy opodatkowania.[/b][/ramka]