[b]Firma likwiduje w październiku działalność. Jak rozliczyć wynagrodzenie i składki pracowników za ten miesiąc, czy warto je wypłacić wcześniej, kiedy firma jeszcze działa? Czy podobnie jest ze składkami płaconymi przez właściciela? Czy za październik trzeba jeszcze wpłacić zaliczkę w uproszczonej formie (tak były w tym roku odprowadzane)?[/b] – pyta czytelnik DF.

Pensje i składki za pracownika mogą być kosztem podatkowym tylko wtedy, gdy zostały zapłacone. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Przepisy te mówią bowiem, że nie zalicza się do kosztów:

- niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułu stosunku pracy,

- nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Najlepiej więc byłoby zapłacić wynagrodzenia i składki jeszcze przed zakończeniem działalności i wyrejestrowaniem firmy.

Reklama
Reklama

Wtedy nie ma wątpliwości, że są kosztem podatkowym. Moim zdaniem można je odliczyć także wtedy, gdy zostaną uregulowane do końca 2008 r., nawet po dniu likwidacji działalności gospodarczej.

[srodtytul]Nie czekajmy do przyszłego roku... [/srodtytul]

Problem może być, jeśli czytelnik opłaci pensje i składki dopiero w 2009 r. Nie zaliczy ich do kosztów 2008 r., bo wtedy ich nie zapłacił.

W 2009 r. nie będzie natomiast istniało źródło przychodów, z którym te wydatki były związane, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza.

[srodtytul]...także z własnym ZUS [/srodtytul]

Składki na ubezpieczenia społeczne płacone za siebie można odliczyć od dochodu. Ale też trzeba je zapłacić. Jeśli czytelnik zrobi to w 2008 r., będzie mógł skorzystać z ulgi w rozliczeniu za ten rok.

Własne składki można też zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (jeśli nie odliczamy ich od dochodu).

[srodtytul]Zaliczka bez zmian [/srodtytul]

Z pytania wynika, że czytelnik wybrał uproszczoną formę wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Nie może jej zmienić w trakcie roku podatkowego (art. 44 ust. 6c pkt 2 ustawy o PIT). Tak więc uproszczoną zaliczkę wpłaci także za ostatni miesiąc prowadzenia działalności.

Podstawą naliczania takich zaliczek jest dochód osiągnięty z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w zeznaniu rocznym składanym w poprzednim roku podatkowym. Natomiast wysokość dochodu osiągniętego od początku roku, w którym opłacane są zaliczki w tej formie, nie ma wpływu na ich wysokość.

Zatem to, czy czytelnik wypłaci wynagrodzenia pracownikom i ureguluje składki ZUS w październiku, czy nie, nie ma wpływu na wysokość należnej zaliczki za ten miesiąc.

Wydatki te będą miały natomiast wpływ na wysokość dochodu, który zostanie wykazany w zeznaniu rocznym za 2008 r. Muszą jednak zostać uregulowane w tym roku.

[i]Autor jest doradcą podatkowym w BDO Numerica International Auditors & Consultants sp. z o.o.[/i]