[b]Firma likwiduje w październiku działalność. Jak rozliczyć wynagrodzenie i składki pracowników za ten miesiąc, czy warto je wypłacić wcześniej, kiedy firma jeszcze działa? Czy podobnie jest ze składkami płaconymi przez właściciela? Czy za październik trzeba jeszcze wpłacić zaliczkę w uproszczonej formie (tak były w tym roku odprowadzane)?[/b] – pyta czytelnik DF.
Pensje i składki za pracownika mogą być kosztem podatkowym tylko wtedy, gdy zostały zapłacone. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Przepisy te mówią bowiem, że nie zalicza się do kosztów:
- niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułu stosunku pracy,
- nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.
Najlepiej więc byłoby zapłacić wynagrodzenia i składki jeszcze przed zakończeniem działalności i wyrejestrowaniem firmy.
Wtedy nie ma wątpliwości, że są kosztem podatkowym. Moim zdaniem można je odliczyć także wtedy, gdy zostaną uregulowane do końca 2008 r., nawet po dniu likwidacji działalności gospodarczej.
[srodtytul]Nie czekajmy do przyszłego roku... [/srodtytul]
Problem może być, jeśli czytelnik opłaci pensje i składki dopiero w 2009 r. Nie zaliczy ich do kosztów 2008 r., bo wtedy ich nie zapłacił.
W 2009 r. nie będzie natomiast istniało źródło przychodów, z którym te wydatki były związane, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza.
[srodtytul]...także z własnym ZUS [/srodtytul]
Składki na ubezpieczenia społeczne płacone za siebie można odliczyć od dochodu. Ale też trzeba je zapłacić. Jeśli czytelnik zrobi to w 2008 r., będzie mógł skorzystać z ulgi w rozliczeniu za ten rok.
Własne składki można też zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (jeśli nie odliczamy ich od dochodu).
[srodtytul]Zaliczka bez zmian [/srodtytul]
Z pytania wynika, że czytelnik wybrał uproszczoną formę wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Nie może jej zmienić w trakcie roku podatkowego (art. 44 ust. 6c pkt 2 ustawy o PIT). Tak więc uproszczoną zaliczkę wpłaci także za ostatni miesiąc prowadzenia działalności.
Podstawą naliczania takich zaliczek jest dochód osiągnięty z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w zeznaniu rocznym składanym w poprzednim roku podatkowym. Natomiast wysokość dochodu osiągniętego od początku roku, w którym opłacane są zaliczki w tej formie, nie ma wpływu na ich wysokość.
Zatem to, czy czytelnik wypłaci wynagrodzenia pracownikom i ureguluje składki ZUS w październiku, czy nie, nie ma wpływu na wysokość należnej zaliczki za ten miesiąc.
Wydatki te będą miały natomiast wpływ na wysokość dochodu, który zostanie wykazany w zeznaniu rocznym za 2008 r. Muszą jednak zostać uregulowane w tym roku.
[i]Autor jest doradcą podatkowym w BDO Numerica International Auditors & Consultants sp. z o.o.[/i]