Deklaracji nie można jednak korygować w czasie kontroli. Czy można to zrobić po jej zakończeniu? Zasadniczo tak, ale przepisy wprowadzają wyjątek dla deklaracji VAT.

Ogólna zasada jest prosta: popełniłeś błąd w formularzu, możesz go poprawić. Trzeba jeszcze raz złożyć deklarację (zaznaczając pole „korekta”). Jeśli skorygujemy deklarację i uregulujemy zaległość podatkową, nie grozi nam kara. Tak wynika z art. 16a kodeksu karnego skarbowego. Wraz z korektą trzeba jednak złożyć pisemne uzasadnienie, czyli wyjaśnić, dlaczego poprawiamy deklarację. Nie trzeba już przesyłać do urzędu dodatkowego oświadczenia, tzw. czynnego żalu.

Jak czytamy w interpretacji Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie z 19 maja 2005 r. (PPII-4433-34/05): „W przypadku gdy podatnik koryguje deklaracje za kilka miesięcy – z tej samej przyczyny, może dołączyć jedno pisemne wyjaśnienie do wszystkich deklaracji”.

Korekty nie można zrobić w trakcie kontroli podatkowej (oczywiście w sprawach objętych tą kontrolą). Błędy możemy natomiast poprawić po jej zakończeniu. Mamy na to czas aż do chwili wszczęcia postępowania podatkowego.

Ale uwaga: z przepisów wynika, że ta możliwość nie dotyczy deklaracji VAT. Chodzi o art. 81b § 3 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym zasady „uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej” nie stosuje się w zakresie VAT.

Czy oznacza to, że firma, w której urząd skarbowy sprawdzał VAT, nie może już poprawić swoich błędów za weryfikowany okres? Może to zrobić, jeśli kontrola nie stwierdziła nieprawidłowości – tak wynika z pisma Ministerstwa Finansów z 8 sierpnia 2005 r. (SP 1/618/8012-110-2024/05/EB) wydanego po zmianie zasad składania korekt. Czytamy w nim: „brak jest merytorycznego i praktycznego uzasadnienia dla uznania bezwzględnej bezskuteczności korekty deklaracji VAT w każdej sytuacji po zakończeniu kontroli podatkowej. Dodany przepis art. 81b § 3 ordynacji podatkowej miał jedynie zachować, już tylko w formie wyjątku dotyczącego podatku od towarów i usług, obecny stan prawny, a więc pozostawić podatnikom prawo do złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji VAT, gdy zakończona kontrola nie wykazała nieprawidłowości. Korekta deklaracji złożona w tym przypadku będzie prawnie skuteczna. Jedynie w sytuacji, gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a zebrany w toku kontroli materiał dowodowy będzie przyczynkiem do wszczęcia postępowania podatkowego, korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie prawnie skuteczna”.

Także w piśmie z 25 kwietnia 2008 r. (odpowiedź na interpelację poselską nr 2447) minister finansów stwierdził, że ordynacja podatkowa „wyłącza prawo do skorygowania deklaracji w podatku od towarów i usług w zakresie objętym ustaleniami (oceną prawną) protokołu kontroli, które następnie mogą być przyczyną wszczęcia postępowania podatkowego”.

Ordynacja podatkowa nie pozwala na korektę deklaracji VAT po kontroli urzędu skarbowego, niezależnie od tego, czy stwierdziła nieprawidłowości, czy nie. Ale urząd nie może zwlekać z wszczęciem postępowania podatkowego, zawieszenie prawa do korekty nie jest bowiem nieograniczone w czasie. Takie wnioski można wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 17 maja 2006 r. (I SA/Bd 216/06). Czytamy w nim: „z treści art. 81b ordynacji podatkowej nie wynika, ażeby brak uprawnienia do korekty VAT w okresie pomiędzy postępowaniem kontrolnym a postępowaniem podatkowym związany był ze stwierdzeniem podczas kontroli podatkowej nieprawidłowości. Przepis ten stanowi wprost o zawieszeniu prawa do korekty VAT w tym okresie, bez dodatkowych warunków. (...) Nieuprawnione byłoby twierdzenie – oparte wyłącznie na wykładni literalnej – że zawieszenie prawa do korekty jest nieograniczone w czasie w sytuacji, gdy po zakończeniu postępowania kontrolnego organ podatkowy nie wyda decyzji. Taka interpretacja godziłaby w zasadę neutralności, charakteryzującą wspólnotowy podatek od wartości dodanej, tym samym też w podatek od towarów i usług obowiązujący w Polsce po dniu akcesji. Postępowanie podatkowe po zakończonej kontroli winno być wszczęte w czasie właściwym dla zachowania zasad procedur, którymi kierują się organy podatkowe. Czasem właściwym będzie wszczęcie postępowania niezwłocznie, w każdym razie nie później niż w dwa miesiące”.

Deklarację możemy skorygować w trakcie czynności sprawdzających. Nie jest to bowiem kontrola podatkowa. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 13 kwietnia 2004 r. (I SA/Łd 620/ 03).

Korekty nie można natomiast zrobić w trakcie postępowania podatkowego. Prawo do poprawek deklaracji przysługuje dopiero po jego zakończeniu – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Deklarację, w której popełniono mniejsze błędy, może skorygować sam urząd skarbowy (mówi o tym art. 274 ordynacji podatkowej).

-Przemysław Wojtasik

1. Jeśli zaniżyłeś podatek w deklaracji, oblicz kwotę zaległości

2. Wylicz odsetki za zwłokę

3. Przygotuj korektę deklaracji

4. Napisz uzasadnienie do korekty

5. Wpłać na rachunek urzędu zaległość wraz z odsetkami

6. Złóż korektę wraz z uzasadnieniem (z potwierdzeniem odbioru)

Nie ma wątpliwości, że firma może poprawić deklarację VAT po wizycie urzędu kontroli skarbowej. W ustawie o kontroli skarbowej nie ma bowiem ograniczeń przewidzianych w ordynacji podatkowej. Jak czytamy w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów z 13 lutego 2007 r. (AP13-8012/62/PZ/07/274): „Art. 14c ustawy o kontroli skarbowej kompleksowo reguluje kwestię korygowania deklaracji po zakończeniu kontroli skarbowej, w tym korygowania deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług. Oznacza to, że art. 81b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa nie ogranicza prawa do korekty tych deklaracji po zakończeniu kontroli skarbowej, która wykazała nieprawidłowości”.

Na poprawki mamy 14 dni od otrzymania protokołu kontroli.

W protokole urząd powinien poinformować o takiej możliwości. Korektę składamy do właściwego urzędu skarbowego, ale zawiadamiamy o niej także kontrolerów z UKS.