Tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IP-PB3-423-300/08-4/GJ). Jego interpretacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczyła projektu realizowanego w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006.
Jest to jeden z programów operacyjnych służących realizacji Narodowego Planu Rozwoju 2004 – 2006 z wykorzystaniem pieniędzy z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Środki na prefinansowanie tych programów i projektów co do zasady są udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa, a zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu pieniędzy z budżetu UE.
W efekcie w początkowej fazie realizacji projektu koszty z nim związane pokrywa budżet państwa. Tak więc pomoc, którą otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący koszty w trakcie wykonania projektu, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa.
Podatnik (spółka) chciał wiedzieć, czy powinien zapłacić podatek dochodowy od uzyskanej dotacji i wkładu własnego stanowiącego uzupełnienie budżetu na realizację tego projektu. Według niego jest to bezzwrotna dotacja pochodząca od państw obcych przeznaczona na realizację bezpośrednich celów i nie stanowi przychodu dla firmy. W konsekwencji wydatki na realizację projektu nie obniżają kosztów uzyskania przychodów. Innego zdania był jednak organ podatkowy. Dyrektor mazowieckiej Izby Skarbowej uznał, że pieniądze z funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniejszych wydatków na realizację projektu. „Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych” – czytamy w uzasadnieniu interpretacji.
Jak podkreśla organ podatkowy, źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne, a pieniądze pochodzące z funduszy strukturalnych stanowią refundację wcześniej poczynionych wydatków. Z tego też względu dofinansowanie otrzymane przez spółkę nie korzysta – zdaniem dyrektora IS w Warszawie – ze zwolnienia przedmiotowego i stanowi dla niej przychód podatkowy. Wydatki zaś związane z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Organ podatkowy powołał się na wspomniany art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników m.in. od rządów obcych państw, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez polski rząd, właściwego ministra lub agencje rządowe. Także – gdy ich przekazanie następuje za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. O skorzystaniu ze zwolnienia podatkowego decyduje więc źródło, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację.