Prowadzimy działalność w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i jesteśmy średnim przedsiębiorcą. Zezwolenie otrzymaliśmy przed 1 stycznia 2001 r. Aktualnie korzystamy ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z 31 grudnia 2000 r., tj. korzystamy ze zwolnienia z opodatkowania do roku 2008 w wysokości 100 proc. dochodu, a następnie do roku 2010 w wysokości połowy dochodu. Czy zmiana zezwolenia na podstawie art. 6 zmienionej ustawy o strefach z 2 października 2003 r. pozwoli nam uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego w wysokości 100 proc. dochodu z działalności w strefie? Czy mali i średni przedsiębiorcy mają obowiązek wpłat na fundusz strefowy (według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 lutego 2005 r.)?
Zmiana zezwolenia na podstawie art. 6 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z 2 października 2003 r. nie ma wpływu na zakres zwolnienia z podatku dochodowego. Wynika to z art. 5 tej ustawy. Przepis ten bezwarunkowo określa zasady zwolnień obowiązujące przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie przed 1 stycznia 2001 r. Zmiana zezwolenia przewidziana w art. 6 ustawy jedynie zatem potwierdza stan wynikający z mocy samego prawa. Tym samym bez względu na ewentualną zmianę zezwolenia średni przedsiębiorca będzie korzystał ze zwolnienia na poprzednich zasadach, tj. w wysokości 100 proc. dochodu przez pierwsze dziesięć lat działalności, a następnie 50 proc. dochodu, nie dłużej jednak niż do końca 2010 r.
Zmiana zezwolenia na podstawie art. 6 ustawy jest warunkiem ewentualnego korzystania z dotacji z funduszu strefowego. Prawo takie ma bowiem wyłącznie przedsiębiorca działający na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r. i następnie zmienionego.
Wpłacie na fundusz strefowy podlega podatek zapłacony przez przedsiębiorcę, który przy zachowaniu zasad obowiązujących przed 2001 r. nie podlegałby wpłacie. W praktyce, w wypadku małych i średnich przedsiębiorców, będzie to podatek odprowadzany po okresie przejściowym, czyli odpowiednio po 2010 i 2011 r. Wpłat na rachunek funduszu dokonują naczelnicy urzędów skarbowych z podatku odprowadzonego przez tych przedsiębiorców.
Ponieważ w naszym mieście powstaje Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, nosimy się z zamiarem utworzenia nowej spółki (córki). Jeśli kupimy grunt położony w strefie i przekażemy go aportem do nowo tworzonej spółki, to czy wartość tego aportu (w księgach nowej spółki, która następnie wybuduje tam halę produkcyjną) może być uznana za nakład inwestycyjny?
Niestety, wartość takiego aportu nie może być uznana za koszt nowej inwestycji. Zgodnie z brzmieniem rozporządzeń strefowych za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące m.in. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego. W sytuacji opisanej w pytaniu mamy do czynienia ze świadczeniem (nabycie gruntu aportem), któremu nie można przypisać ceny.
Działamy na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Rozpoznajemy różnice kursowe na podstawie art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jakimi zasadami mamy się kierować, alokując dodatnie i ujemne różnice kursowe do działalności zwolnionej i opodatkowanej? Co mamy zrobić z dodatnimi różnicami od kosztów ogólnego zarządu?
Zgodnie z art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (czyli przepisem obowiązującym podatników, którzy nie wybrali ustalania różnic kursowych zgodnie z przepisami o rachunkowości) różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe.
Alokacja tych różnic do działalności zwolnionej i opodatkowanej nie powinna wywoływać problemów, gdy powstają one jedynie w związku z jednym z rodzajów działalności. Dodatnie różnice kursowe związane wyłącznie z działalnością zwolnioną zwiększają przychody z działalności zwolnionej, ujemne różnice kursowe z tej działalności odnoszone są w ciężar jej kosztów. Na przykład różnice kursowe powstające w związku z zakupem surowców wykorzystywanych jedynie do produkcji strefowej korygują odpowiednio przychody lub koszty działalności zwolnionej. Przy rozpoznaniu różnic kursowych związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną należy zastosować analogiczną metodę ich bezpośredniej alokacji do przychodów bądź kosztów działalności opodatkowanej.
Problemy z alokacją różnic kursowych mogą pojawić się natomiast wtedy, gdy powstają one jednocześnie w związku z działalnością zwolnioną oraz działalnością opodatkowaną (np. przy regulowaniu zobowiązań dotyczących kosztów ogólnego zarządu). Tak długo, jak będą to ujemne różnice kursowe zwiększające koszty uzyskania przychodów, przedsiębiorcy strefowi mogą kierować się zasadą wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy o CIT. Przepis ten przewiduje proporcjonalną alokację tzw. kosztów wspólnych, tj. związanych jednocześnie z działalnością zwolnioną i opodatkowaną. Kluczem alokacji takich kosztów będą odpowiednie proporcje, w jakich przychody ze źródeł opodatkowanych oraz przychody ze źródeł niepodlegających opodatkowaniu pozostają w ogólnej kwocie przychodów.
Niestety, przepisy ustawy o CIT nie dają odpowiedzi na pytanie dotyczące zasad alokacji dodatnich różnic kursowych, powstających w jednoczesnym związku z działalnością opodatkowaną i zwolnioną. Próba zastosowania jakiegokolwiek klucza alokacji nie znajduje jednak podstaw w żadnym z obowiązujących przepisów tej ustawy. Co więcej żaden z przepisów nie pozwala na uznanie takich różnic w części bądź w całości za przychody zwolnione. W konsekwencji, w obowiązującym stanie prawnym, prawidłowe powinno być zakwalifikowanie tych różnic kursowych do przychodów opodatkowanych, zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Omawiany problem alokacji wspólnych dodatnich różnic kursowych nie istniał przed wprowadzonymi 1 stycznia 2007 r. zmianami w ustawie o CIT. Do tego czasu różnice kursowe powstające w związku z ponoszonymi kosztami korygowały jedynie koszty (zwiększając je lub zmniejszając), dla których art. 15 ust. 2 ustawy o CIT przewidywał wprost metodę ich alokacji. Niestety, wprowadzając zmiany w zakresie różnic kursowych, ustawodawca nie przewidział tego problemu. Może zatem warto pomyśleć o tym przy okazji kolejnej nowelizacji ustawy o CIT.
Jesteśmy średnim przedsiębiorcą. Zastanawiamy się, w związku z planowaną realizacją nowej inwestycji, nad złożeniem do Słupskiej SSE wniosku o objęcie obszarem strefy terenu obecnego zakładu wraz z terenem nowej inwestycji. Jak w związku z tym interpretować treść § 6 ust. 2a rozporządzenia strefowego, dotyczącego momentu, w którym będziemy mogli rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z CIT?
W trakcie prac nad nowelizacją rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie polskich specjalnych stref ekonomicznych zmieniono zasady korzystania ze zwolnienia w CIT dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa. W konsekwencji obowiązujący dotychczas § 5 lub 6 rozporządzenia o SSE (w zależności od strefy) rozszerzono w nowelizacji o ust. 2a. Zgodnie z nim w przypadku przedsiębiorcy, którego zakład obejmowany jest obszarem SSE, zwolnienia w CIT „przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.
W związku z tym mogą pojawić się wątpliwości dotyczące okresu, za który przedsiębiorca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia.
Ponieważ wspomniany przepis dotyczy zwolnienia podatkowego, należy odwołać się do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zwłaszcza do jej art. 17 ust. 1 pkt 34. Zgodnie z nim zwolnione od podatku są dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, na podstawie zezwolenia.
Prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2a rozporządzenia w sprawie Słupskiej SSE, spółka nabędzie dopiero wraz ze spełnieniem warunków zapisanych w zezwoleniu (czyli po poniesieniu wydatków inwestycyjnych i osiągnięciu odpowiedniego poziomu zatrudnienia). Wydaje się jednak, że zwolnienie, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, będzie obejmowało cały okres od dnia otrzymania zezwolenia do momentu wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Literalna analiza § 6 ust. 2a rozporządzenia w sprawie Słupskiej SSE wskazywałaby zatem, że spółka po nabyciu prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku CIT będzie mogła dokonać korekty złożonych deklaracji podatkowych za okres od dnia wydania zezwolenia do dnia spełnienia warunków określonych w zezwoleniu. Warto jednak pamiętać, że jest to nowy przepis i nie ma jeszcze ustalonej praktyki jego stosowania.