- Polska spółka prowadzić będzie obsługę programu lojalnościowego o charakterze reklamowo-promocyjnym. Zleceniodawcą jest firma mająca siedzibę w innym kraju UE i zarejestrowana tam jako podatnik VAT. Program polega na tym, że kontrahenci zleceniodawcy (również przedsiębiorcy) w zamian za zakupy wskazanych przez zleceniodawcę produktów u wskazanych przez niego dystrybutorów otrzymają określone w regulaminie programu punkty. Następnie, po osiągnięciu określonych progów, mogą je wymieniać na nagrody, wskazane w katalogu nagród. Celem programu jest budowa lojalności wśród nabywców w stosunku do zleceniodawcy i jego produktów, zachęta do nabywania tych produktów, a tym samym zwiększenie ich sprzedaży. Do polskiej spółki należy pełna obsługa programu, począwszy od przygotowania jego regulaminu, strony internetowej programu, naliczania i kontroli ilości punktów aż do wydania nagród. Kto powinien rozliczyć VAT od tych usług? -pyta czytelnik DF.
Należy najpierw stwierdzić, czy usługa ta powinna być opodatkowana VAT w Polsce, czy za granicą, a więc gdzie jest świadczona w rozumieniu przepisów o VAT.
Zgodnie z ogólną regułą (art. 27 ustawy o VAT) miejscem świadczenia usług jest:
-miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę,
-gdy posiada on stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - to miejsce,
-w razie braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.
Od tej reguły są jednak wyjątki - jeden z nich dotyczy usług reklamowych.
Z art. 27 ust. 4 pkt 2 wynika, że gdy takie usługi są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium UE, ale w kraju innym niż kraj usługodawcy, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w razie braku siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania.
Aby jednak ta zasada dotyczyła usług obsługi programu lojalnościowego, muszą one mieścić się w pojęciu usługi reklamowej.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obowiązującej dla celów VAT, usługi polegające na obsłudze programu lojalnościowego nie zostały wprost wymienione. Musimy zatem sięgnąć do regulacji i orzecznictwa unijnego.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości szeroko interpretuje pojęcie usług reklamowych, czego przykładem mogą być orzeczenia: C-69/92, C-68/92, C-327/94. ETS uznaje, że obejmują one również działalność promocyjną, np. wręczanie klientom ruchomego majątku trwałego sprzedanego odbiorcy przez agencję reklamową, świadczenie usług po niższych cenach lub bez wynagrodzenia, organizację przyjęć lub bankietów mających na celu zwiększenie sprzedaży produktu lub usług. Usługi reklamy obejmują też wszelkie kampanie promocyjne, reklamowe, informacyjne produktów i firm, a także wszelkie czynności stanowiące integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu/usługi.
Ponieważ celem programu realizowanego przez czytelnika jest budowa lojalności wśród nabywców produktów w stosunku do zleceniodawcy i jego produktów, zachęta do nabywania tych produktów, a tym samym zwiększenia ich sprzedaży, to można stwierdzić, że ma on charakter reklamowo-promocyjny.
Skoro, jak ustaliliśmy wyżej, miejscem świadczenia usług reklamowych będzie terytorium kraju usługobiorcy unijnego, podatnikiem z tytułu wykonania tych usług nie będzie polski usługodawca, ale zagraniczny usługobiorca. Rozliczy on tzw. import usług, czyli naliczy VAT w kraju, gdzie jest zarejestrowany dla celów tego podatku. Polski usługodawca nie będzie opodatkowywał tej transakcji w Polsce ani w ogóle na terenie UE. Wystawi fakturę, ale bez stawki i kwoty VAT.
Autorka jest doradcą podatkowym