Jeśli skorzystają z usługi gastronomicznej, nie mogą pomniejszyć podatku należnego o naliczony. Ta możliwość przysługuje natomiast przy zakupie usługi kateringu.

Ustawa o VAT posługuje się szeroką definicją usługi, którą jest każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów (art. 8 ust. 1).

Zarówno zatem usługi gastronomiczne, jak też katering podlegają opodatkowaniu. Ale przepisy różnicują konsekwencje ich zakupu. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie można obniżyć kwoty podatku naliczonego od usług gastronomicznych nabywanych przez podatników nieświadczących usług turystyki lub transportu osób. Natomiast brak jest analogicznego przepisu dotyczącego usług kateringowych, co pozwala na odliczenie VAT przy ich zakupie.

Potwierdzają to również organy podatkowe (np. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 12 stycznia 2006 r., 1471/NUR1/443525/05/IK).

Ten sztuczny podział wynika z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, który nakazuje identyfikację usług za pomocą klasyfikacji statystycznych. W rozporządzeniu Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi kateringowe klasyfikuje się w sekcji H, grupowaniu 55.5 jako usługi stołówkowe i kateringowe. Natomiast usługi gastronomiczne przyporządkowuje się do odrębnej kategorii 55.3 tej sekcji, określając je wprost jako usługi gastronomiczne. W efekcie ustawa o VAT uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od usług świadczonych przez firmę kateringową. Brak definicji kateringu utrudnia jednak ustalenie, z jaką usługą mamy do czynienia. Moim zdaniem katering powinien być rozumiany jako dostarczenie posiłku we wskazane miejsce. Nie może natomiast odliczyć podatku przedsiębiorca, który skorzysta z usługi gastronomicznej, czyli wykupi posiłek w restauracji.

Wątpliwości przy rozliczaniu tych zakupów może spowodować zakaz zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację. Dotyczy to w szczególności wydatków poniesionych na "usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych". Zakaz ten daje organom podatkowym podstawę do swobodnego kwestionowania wydatków na zakup posiłków. Trzeba jednak podkreślić, że nie można odliczyć tylko takich wydatków, które wiążą się z reprezentacją. Natomiast inne zakupy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Potwierdzają to organy podatkowe, np. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 8 stycznia br. (1472/ROP1/423-349/06/RM) lub Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna w interpretacji z 21 lutego br. (I-415/02/07).

Jeśli jednak organ podatkowy zakwalifikuje usługę kateringową jako reprezentację, nie może ona stanowić kosztu uzyskania przychodu. To powoduje, że nie można również odliczyć podatku naliczonego. Mimo że katering nie jest usługą gastronomiczną, to zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie można odliczyć podatku VAT od towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w podatkach dochodowych. Mamy tu zatem podwójne ryzyko dla podatnika -możliwość zakwalifikowania usługi kateringowej jako reprezentacji w podatku dochodowym i w konsekwencji zakaz odliczenia podatku naliczonego. Niestety, oprócz wystąpienia o interpretację podatnik nie ma innych możliwości zagwarantowania sobie pewności, że prawidłowo rozlicza kupione usługi.

O tym że można odliczyć VAT przy zakupie usługi kateringu, pisaliśmy też w "Rz" z 12 maja 2006 r.