Tradycja świąt Bożego Narodzenia jest mocno zakorzeniona w polskiej kulturze. Od dawna wpływa także na sposób prowadzenia biznesu, zarówno pod postacią świątecznego wystroju, kartek z życzeniami, jak i prezentów dla klientów oraz pracowników. Poniesione na ten cel wydatki zwykle zasilają pulę kosztów przedsiębiorstwa, jednak nie zawsze w zgodzie z obowiązującymi przepisami podatkowymi.
Ustawy o podatkach dochodowych definiują co dla przedsiębiorców stanowi koszty uzyskania przychodu. Według ustawy o PIT „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23" (art. 22 ust. 1). Podobna definicja znajduje się w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Oznacza to, że żeby uznać dany wydatek za koszt podatkowy, musi on spełniać dwa warunki równocześnie: