Potrzebna faktura korygująca
Sprzedajemy towary w opakowaniach zwrotnych, pobierając kaucję za te opakowania. W sytuacji, gdy klient nie zwraca opakowania w terminie ustalonym w umowie, wystawiamy następnego dnia fakturę na to opakowanie. Zdarzają się przypadki, gdy klient zwraca opakowania po ustalonym terminie i po wystawieniu faktury za te opakowania. Czy w takim przypadku mamy prawo do wystawienia faktury korygującej?
Tak.
Czytaj także: Jak rozliczyć VAT od opakowań zwrotnych
W opisanej sytuacji należy wystawić fakturę korygującą stosownie do art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy po wystawieniu faktury dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, podatnik wystawia fakturę korygującą.
Bez ewidencjonowania
Sklep spożywczy prowadzi sprzedaż detaliczną napojów. Napoje sprzedawane są razem z butelką. Klienci mogą zwracać butelki w sklepie. Czy kaucję pobieraną za wydawane opakowania zwrotne (butelki) należy ewidencjonować na kasie fiskalnej?
Nie.
Podatnicy zajmujący się sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT).
Kaucja pobierana za opakowania zwrotne (butelki) nie stanowi obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, więc nie podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy fiskalnej.
podstawa prawna: art. 29a ust. 11 i 12, art. 111 ust. 1 i art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 1221 ze zm.)