Świadectwo pracy jest dokumentem, który wystawia pracodawca dla pracownika w związku z ustaniem stosunku pracy (rozwiązaniem umowy lub jej wygaśnięciem). Zgodnie z art. 97 § 1 kodeksu pracy, pracodawca zobowiązany jest wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym ustaje stosunek pracy. Świadectwo pracy wystawia się pracownikowi, z którym była podpisana umowa o pracę. Obowiązek dotyczy każdego rodzaju umowy o pracę (na czas nieokreślony, określony, okres próby). Świadectwa pracy nie trzeba wydawać, jeżeli w ciągu kolejnych 7 dni z tym pracownikiem zostanie podpisana nowa umowa. Świadectwo pracy w takim przypadku, wystawia się tylko na wniosek pracownika.  W sytuacji gdy nie jest możliwe wydanie świadectwa pracy pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej z przyczyn obiektywnych, świadectwo pracy dostarcza w ciągu 7 dni za pomocą operatora pocztowego lub w inny sposób.

Wydanie świadectwa pracy ma charakter bezwzględny, oznacza to, że pracodawca nie może uzależniać wydania go od jakiegokolwiek działania pracownika (np. spłaty zaliczki, dokończenia projektu, oddania służbowego sprzętu).

Błąd w świadectwie pracy – co wtedy?

Pracownik, który zauważy błąd w wystawionym świadectwie pracy, powinien złożyć wniosek o jego sprostowanie w terminie 14 dni od dnia, w którym je otrzymał. Na świadectwie pracy powinno być zawarte pouczenie o możliwości wystąpienia o jego sprostowanie. Pracodawca po otrzymaniu prośby od pracownika o skorygowanie świadectwa pracy ma dwie możliwości. Gdy pracodawca uzna, że wydał świadectwo z błędem ma on obowiązek dokonać korekty w terminie 7 dni.

CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna: czy firma zwróci ci za prąd? Prawnik wyjaśnia

Druga sytuacja może dotyczyć zdarzenia, gdy pracodawca nie rozpatrzy pozytywnie wniosku o dokonanie korekty świadectwa pracy. W takiej sytuacji pracownik może w trakcie 14 dni od otrzymania takiej informacji, wystąpić do sądu pracy. Gdy pracodawca lub pracownik po upływie 14 dni zorientują się, że na świadectwie pracy jest błąd, mogą dokonać korekty w okresie późniejszym. Nawet po kilku latach od wydania dokumentu. Nie istnieje żadna przeszkoda, aby świadectwo pracy skorygować w późniejszym okresie niż ustawowe 14 dni. Ważne jest, żeby dokument zawierał dane prawdziwe, zgodne ze stanem faktycznym.

Jak korygować świadectwo pracy?

W przepisach nigdzie nie wytłumaczono w jaki sposób dokonywać korekty świadectwa pracy. Gdy pracownik zwróci się do pracodawcy z prośbą o dokonania korekty błędnie wystawionego świadectwa pracy lub gdy przedsiębiorca  sam zauważy błąd, powinien niezwłocznie wystawić nowe świadectwo pracy z datą bieżącą. W przepisach jest mowa tylko o świadectwie pracy i jego odpisie. Dlatego nie trzeba na poprawionym dokumencie umieszczać adnotacji ,,korekta” lub „sprostowanie”. Umieszczenie takiego dopisku często uznawane jest za błąd, ponieważ wzór świadectwa pracy jest sformalizowany.

Reklama
Reklama
CZYTAJ TEŻ: Praca zdalna, a awaria internetu. Kto zapewnia internet?

Do poprawionej wersji świadectwa pracy pracodawca powinien dołączyć pismo, w którym podaje co było przyczyną dokonania korekty i który punkt świadectwa pracy zmieniono. Pracodawca powinien przechowywać w dokumentach zarówno oryginał, jak i korektę dokumentu oraz sporządzona notatkę służbową lub kopię pisma, które wysłał do byłego pracownika. Stanowi to dowód, że pierwsze świadectwo pracy (to z błędem) wystawiono z zachowaniem ustawowych terminów. Pracownik może zwrócić błędnie wystawione świadectwo pracy. Jednak nie ma takiego obowiązku.

Zgubione świadectwo pracy

Pracownik może również zwrócić się do pracodawcy o wydanie duplikatu – odpisu świadectwa pracy np. w sytuacji gdy je zgubi. Na świadectwie pracy musi znaleźć się adnotacja, że to wystawiony duplikat. Pracodawca jedną kopię przekazuje pracownikowi a drugą zostawia u siebie i wpina ją do akt pracowniczych. Może również załączyć prośbę pracownika o wystawienie duplikatu świadectwa pracy. Odpis musi być zgodny z dokumentem, który wystawiono pierwotnie.

Przewidziano i kary

Za niewydanie świadectwa pracy lub wydanie go po terminie pracodawcy grozi kara od 1 do 30 tys. zł. Uznaje się to za naruszenie praw pracownika. Zgodnie z art. 99 § 1 kodeksu pracy, pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę, który nie wystawił w terminie świadectwa pracy lub wystawił je błędnie. Wynagrodzenie, które przysługuje z tego powodu jest w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłużej jednak niż 6 tygodni.