Fiskus: herbata w paczce to nie napój, będzie więc podatek

Woda mineralna dla pracownika jest bez PIT. Herbata z automatu też. Jeśli jednak dostanie ją w opakowaniu, ma przychód, od którego pracodawca musi pobrać podatek.

Publikacja: 02.07.2024 04:30

Fiskus: herbata w paczce to nie napój, będzie więc podatek

Foto: Adobe Stock

Takie jest stanowisko skarbówki. Wygląda niedorzecznie, ale eksperci podkreślają, że wynika z literalnej interpretacji przepisów. I radzą zorganizować dystrybucję napojów w firmie tak, aby nie narażać się na niepotrzebny spór z fiskusem.

Zacznijmy jednak od początku. Zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy (a konkretnie rozporządzeniem z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp) pracodawca musi zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Trochę inaczej sformułowany jest obowiązek wobec pracowników zatrudnionych (stale lub okresowo) w warunkach szczególnie uciążliwych. Im pracodawca musi zapewnić oprócz wody także inne napoje. Ich ilość, rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Szczegółowe zasady określa rozporządzenie z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

Pozostało 84% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo pracy
Rządowe tarcia w sprawie stażu pracy. Nie tylko ZUS ma uwagi do projektu
Prawo pracy
Czy pracodawca może zapytać o stan zdrowia? Wyjaśniamy
Prawo pracy
Rząd modyfikuje układy zbiorowe pracy. Co się zmieni
Prawo pracy
Sygnaliści zgłaszają nadużycia, których mieli nie zgłaszać
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo pracy
Praca zdalna w odwrocie? Firmy na bakier z formalnościami